Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

Publik 2011

110520.
Tvärsnytt har upptäckt att ÖSK drar mycket publik. Ingen nyhet för er som följer bloggens match-till-match-uppdateringar av antalet besökare på Behrn Arena. En nyhet dock för mig är att årets snitt så här långt är det högsta som uppmätts under 2000-talet.

Tvärsnytt: ÖSK vinner allt mer publik (text och video)

110407.
Jag har lagt upp en separat sida (se menyn under konstgräset), där man kan följa ÖSKs publikutveckling jämfört med förra året. Eftersom olika lag drar olika mycket publik finns uppföljningen precis som förra året i två utföranden. Dels är det en som baseras på publiksiffrorna omgång för omgång, dels en som jämför siffrorna motståndare för motståndare. Förra året kunde man se att det faktiskt betydde en del på vilket sätt jämförelsen gjordes.

Eftersom BP och Åtvidaberg fallit ifrån och Syrianska och Norrköping kommit till har jag jämfört Åtvidaberg mot Syrianska resp. BP mot Norrköping. Matcherna mot BP och ÅFF drog tillsammans 11.985 åskådare, en siffra bör kunna bli betydligt högre för årets nykomlingar.

Rent generellt så ser man hur svaga publiksiffrorna var under de första matcherna förra året. Inte förrän en bit in i maj, då Djurgården kom på besök gick publiksiffran över 6.600, vilket är lågt för Behrn Arena. Med en god start på det här fotbollsåret bör fjolårets publiksiffra klaras av utan några större problem.

Tvångsnedflyttningens år 2004 var publiksnittet 7 012. Återkomstens år 2007 hade örebroarna tagit fasta på hur roligt det trots allt är att ha allsvensk fotboll tillgänglig och snittpubliksiffran var 8.818. Sedan dess har siffrorna fallit år för år, med det största tappet mellan år 2008 och 2009. (2008: 8.660;  2009: 7.886;  2010: 7.704). Förhoppningsvis går det att knäcka den nedåtgående trenden detta år.

Kampanjsida för biljettköpare

ÖSK har sjösatt en prydlig kampanjsida, som man hoppas skall hjälpa till med att kränga några extra årsabonnemang. Utöver snygga foton samt knappar man kan klicka på för att komma till beställningsavdelningen, så finns det även en biljetträknare. Något osmord visserligen, eftersom den verkar ha hakat upp sig på 3847, vilket i och för sig är en bra siffra skulle jag tro. På Spelarinvests möte igår berättade Björn Åqvist för övrigt, att man i dagsläget har 350 tkr mer i biljettintäkter i år jämfört med vad man hade förra året vid samma tidpunkt.

Ok, den har nog inte hakat upp sig utan det handlar bara om att den inte uppdateras i realtid, utan endast efter handpåläggning.

TV-tider

Svenska Fotbollförbundet har lagt ut Canal Plus planering av allsvenska matcher under våren. Det första man slås av är väl att det inte längre blir några ”gratismatcher” i TV4 från allsvenskan. Vill man se allsvensk fotboll på TV få man lov att köpa ett betal-TV abonnemang hos Canal Plus. Planen som den ligger idag ser ut på följande sätt:

ÖSK förekommer alltså tre gånger i sändningstablån. Det handlar om de två fredagskvällshemmamatcherna mot Syrianska och Kalmar samt bortamatchen mot IFK Norrköping. Man kan ju fundera på om detta är bra eller dåligt sett ur en publikmässig och ekonomisk synvinkel. Bra är det ju inte om publiken sitter hemma och ser på matchen i stället för att se den live på Behrn Arena. Bra är det om ÖSK får lite TV-pengar för en match som ändå inte skulle dra så värst mycket folk. Det är väl lite hugget som stucket på den fronten.

På premiärhemmamatchen mot Syrianska lär det bli rätt hyfsad publiksiffra oberoende av om matchen TV-sänds eller ej. Det finns (än så länge) ett stort intresse för Syrianska från klubbens supportrar och med många boende i Mälardalen blir det nog rätt många på bortaläktaren. Matcherna mot Kalmar har de senaste två åren dragit kring resp. över 8000 åskådare. Med den matchen på en fredagskväll och dessutom utsänd i TV lär årets publiksiffra bli lägre, men det kompenserar nog TV-pengarna för.

Annars så kan man konstatera, att fördelningen av TV-matcher (och TV-pengar) är rätt sned. Malmö FF visas totalt 8 gånger medan Gefle, Kalmar, Mjällby och Trelleborg bara visas en gång under de första 30 TV-sända matcherna. Så här fördelas TV-utsändningarna mellan de olika lagen:

.
Lag TV-matcher Publikliga -10
Malmö 8 1
Göteborg 6 4
Helsingborg 6 3
AIK 5 2
Djurgården 5 7
Norrköping 5
Syrianska 5
Elfsborg 4 5
GAIS 4 8
Halmstad 3 11
Örebro 3 6
Häcken 2 15
Gefle 1 13
Kalmar 1 10
Mjällby 1 9
Trelleborg 1 14

På jakt efter publiken

Efter vårsäsongens besvikelser på publiksidan så har de allsvenska klubbarna, Svenska Fotbollförbundet och Föreningen Svensk Elitfotboll enats om ett program för att få fler åskådare till sina fotbollsmatcher. Svenska Fotbollförbundet skrev om detta på sin hemsida för ett tag sedan.

Kampanjen för att få tillbaka publiken till arenorna står på fyra ben:

Fullt hus.
Varje förening skall jobba extra hårt för att få utsålt på någon av sina matcher. Lyckas man med det så får föreningen dessutom del av en speciell publikbonus.

Spelkortskunder premieras.
Under september månad kommer Svenska Spel att bjuda sina spelkortskunder på gratis entré. Jag har för mig att man hade något liknande arrangemang förra året. För ÖSKs del kommer alltså gratisbiljetterna att delas ut den 22 september då ÖSK möter Gefle samt den 28 september då Kalmar FF kommer på besök. Det kan ju vara bra med gratisbiljetter på två matcher som inte brukar dra så mycket publik. Givetvis gäller erbjudandet även för bortamatcherna den 12:e mot Djurgården och den 19:e mot Halmstad.

Bjud en vän.
Föreningarna ställer ett antal platser till förfogande till vilka man kan köpa två biljetter för priset av en. ÖSK har så här långt inte sagt så mycket om denna möjlighet, men biljetterna kan faktiskt bokas på en websida hos Everysport. För Elfsborgsmatchen placeras dessa åskådare på sektion K (sittplats på Kubansidan), vilket ju inte är arenans bästa platser. Förhoppningsvis kommer man att använda sig av nya Östra Läktarens sittplatser i fortsättningen, när den inte är full med orienterare.

Lokala aktiviteter.
Dessutom är det upp till föreningarna att ta egna initiativ för att bättra på sina publiksiffror. För ÖSKs del så gör man en del inför Elfsborgsmatchen eftersom det finns 25.000 orienterare i stan som inte har något annat att göra på måndag kväll än att diskutera vägval, spikar och kontrollmissar. Är vädret bra så kan nog några tusen lockas över till Behrn Arena från O-Ringsstaden på Ladugårdsängen.

Mot Malmö FF kommer alla som har matchtröja på sig att få ett reducerat pris för sittplats. Dessutom planerar man att komma med speciella erbjudanden för att locka mer kvinnlig publik till matcherna. Vilka dessa erbjudanden kommer att vara tycks man dock inte räknat ut än verkar det som.

I dagens NA finns det två artiklar om ÖSKs ansträngningar att locka fler åskådare till matcherna.

NA: Tar ÖSK rätt grepp för att öka publiken?
NA: På måndag kan rekordet slås

Lapp på sittplatsluckan?

Gott om överblivna sittlatser är det för tillfället inte. Just nu finns det bara 19 platser kvar som inte är reserverade – 2 på Norra och 17 på Södra. I dagens NA stod det dessutom att ÖSK sålt ca. 1000 ståplatsbiljetter till Östra, där AIK-supportrarna kommer att hysas. Så allt pekar trots de dystra väderleksutsikterna på att något slags publikrekord kommer att slås. Om det sedan blir årets, de senaste två årens eller rent av sedan den allsvenska återkomsten vill jag låta vara osagt. Mycket beror på vädret. Regnar det hårt några timmar före match så blir det givetvis inte lika många som kommer.

SMHI’s söndagsprognos ser hur som helst något bättre ut. Fortfarande regn vid matchstart verkar det som, men inte lika mycket under söndagen. Så vem vet – vi kanske klarar oss från översvämningar.

Publikläget inför AIK-matchen

Det verkar som väntat bli en rätt bra publiksiffra vid återstarten mot AIK. På torsdagskvällen så finns det bara ett 80-tal sittplatsbiljetter kvar att köpa. Eftersom Södras tid som temporär bortaläktare är över har arenans sittplatskapaciteten ökat med ca. 650 platser (eller något åt det hållet). Så redan nu är detta den match med flest reserverade sittplatser. Hur många som kommer är sedan en annan sak. Firmaplatserna på norra har ju en tendens att inte fyllas på söndagsmatcherna. Lägg därtill till att det är semestertider och det kan nog bli en del luckor på norra. Ståplatssiffran blir nog delvis beroende på vädret. Regnväder är på väg in och man får väl hoppas att de inte kommer till Örebro på söndag eftermiddag. AIKarna lär nog fylla sin kvot på Östra (1600 platser).

Årets bästa publiksiffra är 9185 vid premiärmatchen mot Elfsborg. Fjolårets bästa publiksiffra var de 10.606 som såg matchen mot IFK Norrköping. Fjolårets AIK-siffra var 9701 (trots” bojkotten”). Mitt tips är nog att både årets rekord och fjolårets AIK-siffra slås. Vid bra väder kan nog även fjolårets bästa siffra slås.

År 2007 var årets bästa publiksiffra 11565 (Djurgården) medan hemmamatchen mot AIK drog 10593 åskådare.

Publikutvecklingen

Vi slirade till ordentligt i jämförelsetalen i kväll. Jag hade nog trott (eller i alla fall hoppats) på en högre publiksiffra – sista matchen före EM-uppehållet, sommarväder, hyfsade resultat de senaste matcherna etc. Men det räckte ändå inte till att dra in mer än 7500 åskådare.  Nu är ju jämförelsematcherna inte så lättslagna. I den kalendervisa jämförelsen skulle dagens match jämföras med matchen mot AIK förra året. I den lagbaserade jämförelsen lade jag in IFK Norrköping som jämförelse (för att bli av med den). Båda två matcher som ett möte med BP inte slår.

Men tendensen har inte sett så bra ut i år. Jag undrar om man kommer att klara av fjolårets publiksiffra. Då behövs nog en uppryckning från örebropublikens sida.

Publikutvecklingen

ÖSKs första match sågs av 9.185 personer. Var det en bra eller dålig publiksiffra? Som vanligt så beror svaret till en viss del på vad man jämför med. Vid den första hemmamatchen förra året räknade man in 7.731 åskådare. I år var det 1.454 fler, vilket ser ut som en kraftig förbättring.

Men, säger vän av ordning. Förra året spelade man den första matchen mot Trelleborgs FF, ett lag som inte direkt brukar locka storpublik till sina bortamatcher. Inte till hemmamatcherna heller för den delen. I år var det storlaget Elfsborg som kom på besök. Förhandsfavoriter till årets SM-guld och med storspelare som Anders Svensson i laguppställningen. En sådan match borde rimligen dra en större publik än Trelleborg? Ja, det borde den definitivt göra. Så ett bättre sätt att jämföra är kanske att se hur många som såg den motsvarande matchen förra året. Gör man det så finner man att det faktiskt var färre åskådare i år. 159 stycken för att vara exakt.

Ytterligare en svårighet vid en jämförelse är att årets match spelades långfredagens eftermiddag. Hur påverkade det publiktillströmningen. Många potentiella åskådare kan ha varit bortresta, firmaplatserna brukar ha sämre beläggning på sön-och helgdagar, men samtidigt är en eftermiddagsmatch mer lättillgänglig för barnfamiljer etc. Så hur matchtidpunkten slog är det nog rätt svårt att ha någon uppfattning om. Vi får nog vänta några omgångar innan vi kan börja få en uppfattning om publiken ökar eller minskar.

För några tabeller över hur publikutvecklingen ser ut – klicka på rubriken Publiken i högermarginalen.