Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

ÖSK mot strömmen

För andra året i rad kan ÖSK redovisa en vinst. Dessutom redan på driftsnivå utan hänsyn tagen till spelareförsäljningar. Något som inte är så vanligt bland allsvenska fotbollslag. Nerikes Allehanda refererar i korthet innebållet i bokslutet i två artiklar i dagens pappers- och nätutgåvor:

NA: Många sponsorer ÖSK:s räddning
NA: Kluvet om öppenhet kring ÖSK-truppen

Eventuella kommentarer till bokslutet för min del väntar jag med tills dess att jag sett siffrorna. Inte för att man kommer att kunna läsa ut så mycket ur dem. De är rätt kraftigt komprimerade. Dessutom gör uppdelningen av verksamheten på ÖSK Elitfotboll resp Spelarinvest att man inte får någon helhetsbild genom att bara studera det ena bolagets bokslut.

Årsabonnemang och ”sponsorer”

Jag hörde idag av en person med en viss men inte fullständig insyn i försäljningen av säsongsabonnemang, att man till dags dato sålt resp. reserverat ca. 4000 biljetter. Det rör sig som vanligt om ca. 2000 biljetter sålda till privatpersoner och 2000 platser reserverade för klubbens samarbetspartners. Ungefär i linje med vad man kan förvänta sig således. Så värst många platser till lär inte säljas. Det finns nämligen inte så många bra platser kvar, om man redan sålt 4000.

Försäljningen av sponsorpaket har gått bra. Man har redan nått upp till ca. 20 mkr och bör inte ha några större problem att överträffa fjolårssiffran, som väl var 22 mkr eller något åt det hållet.

Det är verkligen positivt att se (höra), att det inte verkar som om krisen sätter några djupare spår i ÖSKs intäktsbudget.

ÖSKs verksamhetsplan

Föreningen har lagt fast en verksamhetsplan för de närmaste två åren. Huvuddragen i planen presenteras av Nerikes Allehanda. På klubbens egen websida lyser den fortfarande med sin frånvaro. ÖSK borde nog ta sig en ordentlig funderare på hur man vill använda sig av hemsidan och vad som krävs för att kunna göra det.

Hur som helst med det. Den nya planen förutser bland annat:

  1. Man skall fortsätta att spela en attraktiv fotboll som engagerar publiken.
  2. Man vill se ett publiksnitt över 9000 personer år 2010
  3. Klubben vill bedriva en bra talangverksamhet.
  4. Man vill vara en aktiv samhällsaktör – främst genom att marknadsföra kommunen och regionen.
  5. Man vill främja en bra läktarkultur.
  6. Man skall vara tydliga i kommunikationen med medierna, publik och partners (sponsorer).
  7. Man vill bli ännu attraktivare för partners i hela Örebroregionen.
  8. Man vill öka omsättningen till 60 mkr. den var ca. 50 mkr år 2008.

NA: Så ska ÖSK nå toppen.

Säsongskort enligt plan

Fast jag tycker att det verkar att gå rätt trögt. ÖSK säger att de i början av januari sålt ca. 1000 privatabonnemang, vilket kan jämföras med fjolårets totalsiffra på 2100. Det verkar att vara många som väntar med att köpa ut sina dyrgripar. Informationen från ÖSK har dock varit rätt så dålig i år beträffande när man släpper fjolårets platser fria. Det är ju inte i första hand kostnadsinbesparingen som är intressant när man köper årskort utan snarare, att man kan säkra sin plats för säsongens alla hemmamatcher.

Nu är ju december och kanske inte heller januari de allra bästa månaderna om man vill sälja (relativt) dyra säsongsabonnemang. I december behövs pengarna till andra saker och januari har väl en tendens att bli en återhämtandets månad.

NA: Så många säsongskort har ÖSK Fotboll sålt

Spelarinvest har 4-5 miljoner att handla för

I en intervju med Nerikes Allehanda berättar Spelarinvests ordförande Curt Gruvaeus, att det ser bra ut i bolaget. Kvar att handla för finns det mellan 4 och 5 miljoner kronor. År 2008 kommer dessutom att gå med vinst. Från bolagets sida vill man i första hand prioritera värvning(ar) för mittfältet.

NA: 14 miljoner kronor insamlat i Spelarinvest