Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

Biljettpriser 2019

ÖSK har nu publicerat sina priser för lösbiljetter till årets matcher. Såvitt jag kan se är dessa oförändrade jämfört med fjolårets priser.

ÖSK: Biljetter

De oförändrade priserna kombinerat med prissänkningen på årskorten innebär att korten nu är mycket kraftigt rabatterade.

2019 Toppmatch 2019 Totalt Årskort 2019 Rabatt Rabatt %
Gul
Vuxen 300 325 4600 2499 2101 46%
Rabatterad 225 250 3475 2499 976 28%
Barn (4-12) 100 125 1600 499 1101 69%
 
Röd
Vuxen 250 275 3850 2499 1351 35%
Rabatterad 200 225 3100 2499 601 19%
Barn (4-12) 100 125 1600 499 1101 69%
 
Ståplats
Vuxen 150 150 2250 799 1451 64%
Rabatterad 100 100 1500 799 701 47%
Barn (4-12) 50 50 750 499 251 33%
Toppmatch: De tre stockholmsklubbarna samt IFK Norrköping.

Jämförelsen avser vad det skulle kosta att köpa lösbiljetter till alla matcher jämfört med kostnaden för ett årskort. Den prismässiga fördelen för årskorten är minst sagt betydande.

Det finns givetvis fortfarande möjligheter att köpa årskort. I takt med att de bättre platserna till Djurgårdsmatchen försvinner (=säljs) så hamnar man kanske inte på bästa möjliga plats. Men det går säkert att fixa till efter matchen mot Djurgården om man kontaktar ÖSKs kansli. Att byta plats för att få en ny bättre placering för resten av årets hemmamatcher borde inte innebära några större problem.

Lösbiljetter 2019

ÖSK började idag, att sälja biljetter till de första enskilda matcherna i årets allsvenska. Det finns ännu inte någon uppdaterad sammanställning över priserna. Men av de stickprov jag tagit verkar det som om man bibehållit förra årets prissättning med möjligen någon liten förändring.

Precis som förra året klassas matcherna mot de tre Stockholmslagen samt IFK Norrköping som toppmatcher och de är därför 25 kronor dyrare än övriga.

Prisstrukturen för vuxna åskådare ser alltså ut på följande sätt (ungefär).

  • 395 kronor. Vissa bättre platser på sektion B.
  • 300-325 kronor. De gula sektionerna B, D, L, M och N.
  • 250-275 kronor. De röda sektionerna A, E, K, L2, M2 och N2.

De här priserna innebär, som jag skrev redan igår, att säsongskorten är mycket aggressivt prissatta. Kostnaden för ett årskort (vuxen, gul) motsvarar löspriset för de fyra toppmatcherna plus ytterligare fyra ”vanliga” matcher. Övriga sju matcher kan man så att säga se ”gratis”. Eftersom årskorten inte är personliga går det dessutom att på ett enkelt sätt låta någon annan se de matcher man inte själv har möjlighet (eller lust) att se.

Årskort – sista chansen

I morgon börjar ÖSK att sälja lösbiljetter till årets matcher. Idag är det alltså sista möjligheten att teckna ett årskort utan att behöva riskera, att en lösbiljett blockerat just den platsen man vill sitta på för den kommande säsongen.


Det skall dessutom bli intressant att se hur ÖSK väljer att prissätta lösbiljetterna. Om man ligger kvar med samma priser som tillämpades förra året så skulle årets säsong kosta 4.600 kronor om man köper lösbiljetter till samtliga matcher (306 kronor per biljett). Det är nästan dubbelt så mycket som det kostar att se samma matcher om man köpt ett årskort (166 kronor per biljett).

Om ÖSK ligger kvar med lösbiljettpriserna så framstår årskorten som väldigt prisvärda. Frågan är dock hur många bra platser som det finns kvar att boka. Speciellt som årets första hemmamatch spelas mot Djurgården. Till den matchen lär efterfrågan på lösbiljetter vara stor, vilket kommer att blockera många platser för årskortsköparna.

Vill man ha ett årskort bör man alltså köpa det idag.

Biljettpriserna 2015 – 2018.

2015 2016 2017 2018 Toppmatch Totalt Årskort Årskort 2019
Gul
Vuxen 275 280 300 300 325 4600 3 499 2499
Rabatterad 210 220 225 225 250 3475 2 799 2499
Barn (4-12) 90 100 100 100 100 1500 499
 
Röd
Vuxen 225 230 250 250 275 3850 2 799 2499
Rabatterad 170 180 200 200 225 3100 1 899 2499
Barn (4-12) 90 100 100 100 100 1500 499
 
Ståplats
Vuxen 140 140 150 150 150 2250 999 799
Rabatterad 90 90 100 100 100 1500 699 799
Barn (4-12) 40 50 50 50 50 750 499
Toppmatch: De tre stockholmsklubbarna samt IFK Norrköping.

 

2066


På tisdag den 5 mars, (som är årets Fettisdag), kommer ÖSK att släppa en del av årets (vårens?) matchbiljetter till försäljning. Hög tid alltså för de som avser att köpa ett årskort att göra det nu innan de bästa kvarvarande platserna har blockerats.



Om det är detta eller något annat som ligger bakom det senaste rycket i årskortsförsäljningen vill jag låta vara osagt. Men efter att ha rapporterat en försäljning i dagstakten 4-5 per dag sedan början av februari har faktiskt strax över 100 årskort köpts under de senaste tre dagarna.

Förslag till medlemsavgifter 2020

På ÖSKs Webbplats kan man finna styrelsens förslag till medlemsavgifter för år 2020. Ingenting märkligt med det eftersom styrelsen föreslår att medlemsavgifterna skall förbli oförändrade.

Förslag.
Styrelsen i Örebro Sportklubb Fotboll föreslår oförändrade medlemsavgifter.
• Knatte 60 kr (5 kr/månad)
• Ungdom, student och pensionär 240 kr (20 kr/månad)
• Vuxen 360 kr (30 kr/månad)
• Familj 540 kr (45 kr/månad)
• Guld 1200 kr (100 kr/månad)
• Guld för familj 1500 kr (125 kr/månad)
• Guld, uppgradering för ständig medlem 660 kr (55 kr/månad)

Värt att notera skulle möjligen kunna vara, att man från ÖSKs sida även anger månadskostnaden för medlemskapet ifråga. Det har man mig veterligt inte gjort tidigare.

Mina tankar styrs därmed till något som Simon Åström nämnde i en intervju med NA för något år sedan. Då tog Åström upp möjligheten att gå ifrån den nuvarande modellen med ett säsongsabonnemang som löstes och betalades vid ett enda tillfälle. I stället kunde han tänka sig, att man omvandlade årskortet till ett månadsabonnemang i vilket även till exempel medlemsavgiften skulle kunna bakas in (för de som så önskar). ÖSK pushar i år för möjligheten att betala säsongskortet månadsvis via autogiro, vilket skulle kunna ses som ett tecken på att något sådant kan vara på gång.

Det här tycker jag skulle vara en väldigt bra idé om man dessutom samtidigt släppte fixeringen vid att et abonnemang bara skall kunna gälla för ett visst kalenderår. I stället vore det bättre om det gällde för den närmaste 12 månadersperioden från det att det tecknades. Alternativ även för kortare eller och även längre perioder. Priset kan då få variera utifrån den period man binder sig för. Etc. Detta under förutsättning att datasystemet klarar av att överföra abonnemangsuppgifter från ett år till nästa.

Med ett sådant upplägg skulle man kunna få en helt annan styrka i sin marknadsföring med upplägg som mer liknar vad som tillämpas av företag som säljer medie- eller TV-tjänster. Ett problem som i så fall skulle behöva överbryggas är vad man skall erbjuda under de fotbollsfattiga månaderna från november till och med februari. Kanske även någon annan sport som utövas i Örebro i ÖSK-regi. ÖSK Ungdom har ju redan visat att det finns möjligheter till samarbeten över klubbgränserna.

Retweeta för guds skull

ÖSK uppmanar just nu via sociala medier som Twitter sina supportrar och den fotbollsintresserade allmänheten att köpa ett årskort för den kommande säsongen. Jag frågar mig ibland hur effektiv denna kampanj är. Antagligen når man i de flesta fall bara de som redan är väldigt ÖSK-intresserade och som förmodligen redan köpt sitt årskort.

Det gäller för ÖSK att kunna nå ut till så många som möjligt med de här meddelandena. Till alla de personer som finns i olika nätverk, men som inte själva följer ÖSK så noga. Klubben har idag 5.373 följare på Twitter. Det är ju rätt många, men ändå bara en bråkdel av de ca. 120.000 personer som bor i Örebro. För att inte tala om omnejden. För att årskortskampanjen skall lyckas så bra som möjligt gäller det att nå ut till så många som möjligt. Årskortet med de nya lägre priserna är ett väldigt bra erbjudande och det gäller att så många som möjligt får en möjlighet att ta del av det. Droppen och stenen osv.

Eyra Vallén @eyravallen (som skuggar Eyravallsbloggens inlägg i Twittersfären) har i dagsläget 573 följare. (Medan jag skrev det här rätt långa inlägget har det till och med blivit 574). Det tycker jag är en riktigt bra siffra. Jag skulle uppskatta om jag fick några hundra retweets på det här inlägget för att visa att folk förstår hur viktigt det är för ÖSK att nå ut till så många som möjligt med sin information och sina erbjudanden.

Du som läser vad jag skriver på Eyravallen. Tänk på att lajka är bra, men att retweeta är oändligt mycket bättre. Just nu har ÖSKs kampanjtweet som jag använder som illustration till den här artikeln fått 11 retweets. Det borde väl i alla fall vara några tusen till.

Publiksiffrorna är en mycket viktig del i ÖSKs strategi att höja sig från Medelmåttligheten till att bli en av de klubbar som faktiskt på allvar kämpar om medalj- och europaplatser.


Jag tycker att ÖSKs Årskortserbjudande är mycket bra och det av flera olika anledningar. Det bästa sättet för oss som lite på sidan av följer Sportklubben att hjälpa till är att på olika sätt bidra till ÖSK att få mer publik på matcherna. Det kan vi bland annat göra genom att lajka och återpublicera i de sociala medierna. Att lajka är bra, men att retweeta är oändligt mycket bättre..

Priset är attraktivt.
Även efter prishöjningen i februari borde de allra flesta tycka, att årskortspriset är mycket attraktivt. Priset för standardbiljetten ”Vuxen, gul” 2.499 kronor är 1.000 kronor lägre än vad det var förra året. Det nya priset är inte ens 150 kronor per match om man räknar med de 15 allsvenska matcherna samt de 2 hemmamatcherna i Svenska Cupen. För ståplatsbiljetterna är kostnaden 799 kronor och för barnbiljetterna 499 kronor. För de 17 matcherna motsvarar detta 47 kronor per match för vuxen stå. För barnbiljetter är priset, som gäller för både sitt- och ståplats, närmast osannolika 29 kronor per match.

Betalningsvillkoren är flexibla.
Många kanske har tyckt att de 3.500 kronor som årskorten tidigare kostade var en rätt tung utgift. Speciellt som pengarna skulle ut under perioden december – februari då likviditeten för många kan vara ansträngd. Bra då att ÖSK numera även gör reklam för möjligheten att betala biljetten månadsvis via autogiro. Då hamnar månadskostnaden strax över 200 kronor, vilket är betydligt mer hanterbart. För ståplatskortet blir månadskostnaden 67 kronor i månaden och priset för barnbiljetten som gäller både för sitt- och ståplats är bara 42 kronor i månaden.

Det är enkelt att dela.
Köper man ett årskort vill man helst se alla matcher. Men det är inte alltid man har möjlighet att göra det. Bortslängda pengar? Nej, inte alls – snarare tvärtom. Även om ÖSK inte lämnat så värst mycket information om detta så är det biljettsystem som man idag använder mycket flexibelt. Det är enkelt att hemma på skrivaren skriva ut en streckkodad biljett för en enskild match, som man sedan kan ge eller sälja till någon annan de gånger man inte själv kan gå. Det går även att skicka den här biljetten per epost till den som skall se matchen ifråga. Det går säkert att fixa det här från en smartphone till en annan. Men det är inget jag prövat så det är inget jag kan lova. Men alternativen utskrift/epost fungerar helt klart enkelt och smärtfritt.


Dagens ÖSK-erbjudande som nu väntar på mera klick.

1913

ÖSK rapporterar ett ordentligt hopp i försäljningssiffrorna för säsongsbiljetter. Jämfört med igår ökade antalet sålda biljetter med 59 stycken. Det är andra gången vi kan se en dagsförsäljning som ligger väldigt mycket högre än den typiska som bara verkar vara några biljetter per dag. Hur kan det bli så? En gissning är att det finns andra försäljningskanaler som inte registreras på en gång i det digitala systemet utan som rapporterar in flera dagars/veckors försäljning vid ett och samma tillfälle.

2019-01-01 1592 13 2019-01-30 1804 21
2019-01-02 1600 8 2019-01-31 1814 10
2019-01-03 1611 11 2019-02-01 1824 10
2019-01-04 1614 3 2019-02-02 1824 0
2019-01-05 1617 3 2019-02-03 1824 0
2019-01-06 1620 3 2019-02-04 1825 1
2019-01-07 1623 3 2019-02-05 1830 5
2019-01-08 1626 3 2019-02-06 1839 9
2019-01-09 1631 5 2019-02-07 1839 0
2019-01-10 1636 5 2019-02-08 1843 4
2019-01-11 1648 12 2019-02-09 1843 0
2019-01-12 1651 3 2019-02-10 1843 0
2019-01-13 1654 3 2019-02-11 1854 11
2019-01-14 1738 84 2019-02-12 1913 59

Även om priserna höjdes vid det senaste månadsskiftet är de flesta årskorten och speciellt de gula för ”vanligt folk” betydligt förmånligare prissatta än vad de var förra året.

2014 2015 2016 2017 2018 2019 2019 Ändring
A A A A A Rabatterat A 2018-2019
Vuxen, gul 3300 3400 3500 3500 3499 1908 2499 -28,6%
Rabatterad gul 2600 2700 2800 2800 2799 1908 2499 -10,7%
Barn 499
 
Vuxen, röd 2550 2650 2700 2800 2799 1908 2499 -10,7%
Rabatterad röd 1800 1850 1900 1900 1899 1908 2499 31,6%
Barn 499
 
Vuxen, ståplats 1650 1700 1700 1699 999 799 799 -20,0%
Rabatterad,stå 950 1000 1000 1099 699 799 799 14,3%
Barn 499

Årskort 2019: ÖSK höjer priset

Rabattperioden har nu gått till ända och ÖSK har under denna sålt 1.822 årskort enligt den siffra som publicerats på klubbens webbplats.

Nu höjs prisen, som dock fortfarande är lägre än vad de var förra året för de flesta biljettkategorier. De nya priserna ser ut på följande sätt:

2014 2015 2016 2017 2018 2019 2019 Ändring
A A A A A Rabatterat A 2018-2019
Vuxen, gul 3300 3400 3500 3500 3499 1908 2499 -28,6%
Rabatterad gul 2600 2700 2800 2800 2799 1908 2499 -10,7%
Barn 499
 
Vuxen, röd 2550 2650 2700 2800 2799 1908 2499 -10,7%
Rabatterad röd 1800 1850 1900 1900 1899 1908 2499 31,6%
Barn 499
 
Vuxen, ståplats 1650 1700 1700 1699 999 799 799 -20,0%
Rabatterad,stå 950 1000 1000 1099 699 799 799 14,3%
Barn 499

Vi kan notera att priset är sänkt i alla vuxenkategorierna, men mest för de ”gula” bästa platserna. Prishöjningar drabbar de rabatterade ”röda” platserna och de rabatterade ståplatsbiljetterna. (Med rabatterat avses i det här sammanhanget priset för pensionärer och ungdomar). En ny barn-kategori har införts och för denna gäller samma pris för både sitt- och ståplats.

ÖSK har i och med detta avsevärt förenklat biljettutbudet. Det blir samma pris oavsett var man sitter och det kommer alltså att bli ”först-till-kvarn”-principen som gäller i fortsättningen. Jag antar att samma kategorisering även kommer att gälla för lösbiljetterna. Dessutom har man slutat att erbjuda de ibland rätt krångliga familjebiljetterna.

De flesta av de specialerbjudna biljetterna såldes under november och december medan det förlängda erbjudandet under januari inte gav så många åskådare. Enligt mina noteringar baserat på ÖSKs rapportering såldes biljetterna enligt följande:

november: 820
december: 759
januari: 243
Totalt: 822

Äntligen på plus

ÖSK avslöjar hur många (egentligen hur få) årskort som såldes förra året. Jag hade trott att siffran låg på strax över 1800, men den var alltså ca. 100 stycken lägre.

Så från och med ungefär nu så innebär varje ytterligare sålt årskort ett plus i statistiken jämfört med förra året. Samt att intäktsgapet minskar med 1908 alternativt 799 kronor (eller 499 kronor om det var en barnbiljett).

1611


Häromdagen (3 januari) rapporterade ÖSK att man sålt 1611 årskort. Sedan dess har det inte kommit några uppdateringar om hur det går med försäljningen. Förmodligen rätt trögt eftersom det enklaste nog är gjort nu. Alltså försäljningen till existerande kortinnehavare som under alla omständigheter avsåg att förlänga. De fick ju ett väldigt bra pris och dessutom en möjlighet att flytta till en bättre plats för de som satt på en ”röd sektion”.

Om man mäter på stapeln ser man att man kommit ungefär halvvägs. Om en helfylld stapel representerar målsättningen (vilket den brukar göra) så siktar man på att sälja ca 3.250 årsabonnemang. Jag har ju tidigare killräknat fram ett mål på 3.500 för att man skulle få ekonomin att gå ihop. Så det är nog dit någonstans man siktar.

Utmaningen blir nu att nå ut till sådana personer som tidigare inte haft årskort och övertyga dem att köpa ett inför den kommande säsongen. Inte så lätt skulle jag tro. Först måste man hitta dem via någon lämplig marknadsföringskanal och sedan övertyga dem om hur bra det är att köpa ett årskort.

Egentligen finns det väl i allmänhet bara två anledningar att köpa säsongskort snarare än lösbiljetter. Dels kan man säkra en bra plats, dels kan det bli lite billigare. Vid det här laget är nog de flesta av de bra platserna redan bokade och ÖSK har inte gått ut med vad priset på lösbiljetterna kommer att vara. Därför kan man inte räkna ut hur mycket man sparar genom att köpa årskortet. Alternativt hur många matcher man kan missa innan det blir en dålig affär.

Inte har det hänt så värst mycket spännande kring spelartruppen heller som skulle kunna höja intresset. Två av de bästa målskyttarna har lämnat klubben. Visserligen har Martin Broberg kommit tillbaka, men han kan knappast ersätta både Nahir Besara och Kenndey Igboananike målmässigt. Om Denni Avdic ansluter som ersättare lär det inte locka alltför många att teckna ett abonnemang, även om det skulle visa sig att han kan göra en hel del nytta.

Jag skulle dessutom tro, att ÖSKs märkliga beslut att förlägga sitt träningsläger till Förenade Arabemiraten knappast bidrar till någon positiv känsla kring klubben.