Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

ÖSK lägger ut sponsorsförsäljningen

ÖSK har skrivit avtal med det internationella företaget Lagardère Sports (tidigare Sportfive). Avtalet innebär att Lagardere tar över ansvaret för bearbetning och försäljning mot ÖSKs företagskunder. Företaget kommer att anställa tre stycken säljare vilka kommer att arbeta från ÖSKs lokaler i Västra Läktaren. De kommer att jobba 80 % åt ÖSK och resten av tiden åt det egna företaget.

Avtalet är tioårigt och Lagardere kommer att garantera ÖSK en viss intäktsnivå. För ÖSK innebär det att man kommer att kunna bli av med vissa kostnader (säljarna) samtidigt som man tillförsäkrar sig en viss garanterad miniminivå på marknadsintäkterna. Förhoppningen är givetvis att man med denna partner skall lyckas öka försäljningen mot sina företagskunderna.

Det här låter väl lite osäkert men det rör sig uppenbarligen om en väl etablerad affärsmodell som redan slagit igenom i flera av de större europeiska ligorna. Av svenska fotbollsklubbar (som i och för sig bara är en liten del av deras verksamhet) är AIK, Helsingborg och Halmstad redan kunder.

Försäljningschef för Sverige är Magnus ”Munken” Karlsson, en gång i tiden mittback i ÖSK och tills för något år sedan sportchef i IFK Norrköping – ett jobb han plötsligt fick lov att lämna av oklara orsaker.

NA: Storföretag ska sälja åt ÖSK
Idrottens Affärer: Sportgiganten växer i Sverige
Fotbollskanalen: Blåvitt och AIK tar tysk hjälp för att utmana Malmö


Tillägg 1: Dagen efter lägger ÖSK ut sina kommentarer.
Tillägg 2: I dagens (5. november) avsnitt av Sportklubben berättar Simon Åström en hel del om avtalet med Lagardere.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.