Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

ÖSK halvnöjda med Lagardère

Bakom NA:s betalvägg kan man läsa om vad ÖSK tycker om samarbetet med sin marknadsföringspartner Lagardère.

Det finns väl både positiva och negativa aspekter på detta samarbete, som avslutat sitt första trevande år som ÖSKs förlängda marknadsförings- och säljarm. Samarbetet startades upp i slutet av 2015 och med tanke på hur en fotbollsförenings aktivitetsår ser ut så var väl deras möjlighet att göra så värst mycket för ÖSKs säljarbete för 2016 begränsade.

Simon Åström tycker i tidningens artikel, att man är nöjda med vad Lagardère presterat lokalt, men samtidigt besvikna av att man inte sett något resultat nationellt. Just möjligheterna att få en större exponering nationellt mot potentiella samarbetspartners/reklamköpare angavs – då samarbetet presenterades i december 2015 – som en av huvudanledningarna till att ÖSK valde att inleda ett samarbete.

Enligt Åström innebar samarbetet ett positivt tillskott till det ekonomiska resultatet för klubben. Visserligen ökade inte marknadsförsäljningen, men det kom positiva bidrag från kostnadssidan, främst kanske genom de tre marknadsförana som jobbar för ÖSK, men som är anställda av och vars löner betalas av Lagardère. Dessutom garanterar bolaget en viss nivå på ÖSKs marknadsintäkter. Detta ger väl om inte annat en större planeringssäkerhet för en av de största intäktsposterna.

Men om ÖSK skall kunna leva upp till sin målsättning, att bli en allsvenskt topplag inom några år kommer detta inte att räcka. Marknadsintäkterna måste öka ordentligt. Även för Lagardère är det nog väsentligt att försäljningen måste upp. Om detta inte sker kommer avtalet nog att avslutas i förtid. Av ÖSK därför att deras partner inte åstadkommer mer än vad de hade kunnat göra på egen hand. Av Lagardère för att de inte kan nå lönsamhet på sin verksamhet hos ÖSK.

Enligt NA har Lagardère i dagsläget samarbetsavtal med förutom ÖSK, även med AIK, Helsingborg, Halmstad och Sirius inom fotbollen samt med Modo från hockeyn. Inga tyngre namn ur en reklamsäljarsynvinkel med undantag för AIK. Men med Solnaklubben har man en olöst konflikt med bakgrund i Lagardères avtal med SvFF om driften av Friend’s Arena, vilken ju även är AIKs hemmaplan.


NA nämner även i artikeln, att ÖSK (eller om det är kommunen) kommer att installera digitala reklamskyltar, så kallad ledreklam, på arenan. Det handlar om hård- och mjukvara för drygt 100 meter reklam längs Södra Läktaren med exponering mot den norra och de TV-kameror som därifrån följer ÖSKs matcher. Något som väl kan bidra till att det blir lättare att sälja matchreklam i år.

NA (betalvägg): ÖSK om första året med kontroversiella Lagardère: ”Vi har gått plus så här långt”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.