Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

ÖSK Elitfotboll: Q1 2016

ÖSK Fotboll har i all tysthet publicerat resultatet för årets första kvartal på klubbens webbplats.

ÖSK: Kvartalsrapport ÖSK Elitfotboll AB Q1 2016

Totalt sett når resultatet ungefär budgeterad nivå, men Bloggen noterar förskjutningar mellan match- och marknadsintäkter. Dvs. mer pengar för årskorten men mindre från klubbens samarbetspartners. ÖSK kommenterar detta på följande sätt i rapporten:

  • Ökade matchintäkter beroende på att årskortsförsäljningen gått bättre än på länge.
  • När det gäller marknadsintäkterna så ligger de under det första kvartalet något efter budgeterat. Partnerförsäljningen har gått bra, men
    implementeringen av samarbetet med Lagardère har tagit längre tid än beräknat.

    Min sammanställning över kvartalssiffrorna ser ut på följande sätt:

  Q1-14 Q2-14 Q3-14 Q4-14 Q1-15 Q2-15 Q3-15 Q4-15 Q1-16
                   
Matchintäkt. 3,1 2,0 2,1 0,5 3,3 2,9 3,7 0,8 5,2
Marknadsintäkt. 16,3 6,3 2,4 1,6 16,1 4,6 2,8 5,0 13,7
Sändningsintäkt. 0,0 4,0 1,9 5,4 -0,1 4,0 2,4 4,5 0,1
Övrigt 3,0 0,4 1,1 0,3 0,4 0,2 0,3 1,4 0,1
Summa 22,4 12,7 7,5 7,8 19,7 11,7 9,2 11,7 19,1
                   
Matchkostn. -0,3 -1,3 -1,0 -1,6 -0,4 -1,3 -1,3 -1,5 -0,9
Marknadskostn. -4,8 -0,9 -0,4 -0,8 -4,5 -1,1 -0,5 -0,9 -3,0
Personalkostn. -7,0 -6,4 -5,9 -6,0 -5,9 -6,4 -6,4 -7,5 -6,9
Övriga kostn. -3,7 -3,7 -3,9 -2,9 -3,2 -3,3 -3,1 -1,3 -2,6
Summa -15,8 -12,3 -11,2 -11,3 -14,0 -12,1 -11,3 -11,2 -13,4
                   
Resultat 6,6 0,4 -3,7 -3,5 5,7 -0,4 -2,1 0,5 5,7

Här ser man rätt tydligt att biljettförsäljningen gått bättre och reklamförsäljningen sämre än under de senare två åren. En del av skillnaderna för Q1_16 mot Q1_14 och Q1_15 kan mycket väl vara beroende av periodiseringen av vissa intäkter och kostnader. När det gäller reklamförsäljningen är det ju dessutom så att ÖSK är garanterade en viss nivå, vilket kvartalssiffrorna knappast återspeglar.

Om man i ställer ser på 12-månaderssiffror inkl. budget/prognos resp. löpande 12-månaderssiffror får man följande bild:

  2014 2015 12-mån Prognos
         
Matchintäkt. 7,7 10,7 12,6 10,8
Marknadsintäkt. 26,6 28,5 26,1 29,3
Sändningsintäkt. 11,3 10,8 11,0 10,5
Övrigt 4,8 1,3 2,0 0,9
Summa 50,4 51,3 51,7 51,5
         
Matchkostn. -4,2 -4,5 -5,0 -4,6
Marknadskostn. -6,9 -7,0 -5,5 -9,3
Personalkostn. -25,3 -26,2 -27,2 -26,3
Övriga kostn. -14,2 -11,1 -10,3 -11,3
Summa -50,6 -48,8 -48,0 -51,5
         
Resultat -0,2 2,5 3,7 0,0

Intressantast här är väl att resultatet för den löpande 12-månadersperioden är så mycket högre än prognosen. Antingen har ÖSK varit väldigt försiktiga när de gjort budget/prognos eller så ser man en resultatförsvagning under resten av året. Det kan väl också vara värt att påpeka att några miljoner kronor hit eller dit inte lär påverka klubbens slagkraft speciellt mycket. Upp till närmaste lag i omsättningstabellen (som är Helsingborg) är avståndet hela 25 mkr.

1 kommentar – kommentera

BoP

Intressant att prognosen för sändningsrättigheter är lägre än beloppen för 2014 och 2015. Det nya avtalet om sändningsrättigheterna börjar väl gälla från och med i år? Det bör väl öka minimibeloppet med i alla fall 2,4 miljoner kronor?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *