I papperstidningen skriver man idag om ÖSKs (relativt) reklamfria matchtröja. Den plats som i sju års tid härbärgerat Malmberg Elektriskas logga har i år varit tom. Detta bär väl också innebära, att ÖSK ännu inte knutit någon ny huvudsponsor till verksamheten. Det aktuella paketet innefattar utöver platser på magen även reklamplatser på kort- och långsidor. ÖSKs VD Jan Karlsson verkar dock inte vara alltför stressad av situationen.
– Vi har som mål att få in en långsiktig partner som står för samma saker som vi gör. Vi hoppas kunna ha klart med en sådan till höstsäsongen, men kommer inte på något vis att stressa för att göra klart med en sådan, säger Karlsson till tidningen.
Enligt NA värderas ett huvudsponsorskap med magtryck till minst en miljon kronor per år för de allsvenska lagen. Jag antar, att för lag i Superettan så är beloppen betydligt lägre. Med tanke på hur det ibland gått för lag som degraderats från allsvenskan kan jag förstå att det kan vara svårt att engagera en ny storsponsor i dagsläget till ersättningsnivåer som är allsvenska eller nästintill.
Jag skulle kunna tänka mig, att man från ÖSKs sida för närvarande inte vill binda upp sig på den lägre nivån som gäller för lagen i den näst högsta divisionen. Om det resultatmässigt går bra under våren, vilket man nog räknar med hos ÖSK bör man senare i år kunna skriva ett flerårigt avtal som ligger närmare den ersättningsnivå som gäller för Allsvenskan. Visserligen skulle man kunna skriva ett kortsiktigt avtal enbart för det här året, men det är nog en lösning som varken ÖSK eller en presumtiv reklamköpare är så intresserad av.
Den partner som ÖSK i första hand söker skall vara lokal eller regional och gärna ha en nationell anknytning, enligt Karlsson.
En slutsats som man skulle kunna dra om man läser mellan raderna i den här frågan är att ÖSKs ekonomi tycks vara under kontroll, eftersom man anser sig kunna vänta med att knyta upp en ny huvudsponsor.