Forum 1891 – Djurgårdssupportrarnas tillhåll hos Svenska Fans – skriver idag en artikel om Djurgårdens ansträngningar att bättra på sina publiksiffror.
Forum 1891: Djurgården har skrivit kontrakt med Fieldwork
Som vanligt, frestas jag att skriva, handlar det om att försöka utvidga upplevelsen, att erbjuda attraktioner före match så att publiken kommer tidigare och därmed hinner göra av med mer pengar. Dödfött, anser jag. Den stora merparten av fotbollspubliken kommer för att se på fotboll. Det enda de egentligen vill se är att det egna laget vinner.
ÖSK har också gjort en del (s)vaga försök att förädla besökarnas upplevelser. Att sjunga nationalsången innan matchstart blev ingen hit. En larvig Panda, som ingen vet vad den står för, som visar upp sig på innerplan före matcherna, har näppeligen gjort någon gladare. Och systrarna K, som försöker sjunga inklämda i ett nordvästligt hörn verkar ingen bry sig om. Folket kommer ju för att se på fotboll – inte för att höra dåliga schlagers.
Jag tror att förbättrad tillgänglighet är nyckelordet nummer ett för att förbättra publiksiffrorna. Några exempel:
* Det skall gå snabbt och enkelt att skaffa sig en biljett.
* Tillträdet till arenan skall flyta på – absolut inga köer.
* För bilburna besökare skall det vara enkelt att finna en parkering nära arenan.
* Det vore säkert bättre om säsongsbiljetterna inte bara säljs då de flestas ekonomi är som sämst (kring jul).
* Helst skall det vara enkelt att komma iväg hem också – efter matchen. Speciellt för de bilburna.
* osv.