Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

ÖSKs nya målsättning

Hos NA på nätet kan man nu läsa om ÖSKs nya målsättning (fast tidningen kallar det en 5-årsplan). Oavsett om det är en målsättning eller en plan avser ÖSK sikta mot ”Att inför en fullsatt arena spela en attraktiv fotboll och löpande ta allsvenska medaljer och kvalificera oss för Europaspel”.

En tuff målsättning med högt ställda ambitioner. Styrelsen är klok nog att jämfört med tidigare styra mer mot den ekonomiska sidan av verksamheten. Den är ju en grundförutsättning för att man skall bli lyckosam med den sportsliga.

Att kontinuerligt kunna fylla Behrn Arena är nog en minst lika svår uppgift som att vinna ett SM-guld. ÖSKs stampublik ligger nog någonstans kring 4 -5 tusen åskådare. Förra året var den lägsta publiksiffran mot BK Häcken i den sista omgången – då kom det 4.971 åskådare. Den största publiken drog matchen mot Djurgården då 9.512 personer besökte arenan. För att kunna fylla Behrn Arenas 12.500 platser kommer det nog att krävas helt nya åskådarkategorier, som går på fotboll av andra orsaker än den som lockar ”hard-core publiken”.

Faktum är att förra året var det bara tre allsvenska klubbar som snittade en högre hemmapubliksiffra än Behrns max-kapacitet. Det var AIK (16.446), Malmö FF (14.090) och Djurgårdens IF (13.145). På fjärde plats låg IFK Göteborg som snittade 10.739.

Det finns ju inte heller så mycket i ÖSKs publikutveckling under senare år som indikerar att en omsvängning i publikintresset skulle kunna vara på väg.

Snitt, helår 2014 A 6 729
Snitt, helår 2013 S1 4 937
Snitt, helår 2012 A 5 525
Snitt, helår 2011 A 7 400
Snitt, helår 2010 A 7 704
Snitt, helår 2009 A 7 886
Snitt, helår 2008 A 8 660
Snitt, helår 2007 A 8 818
Snitt, helår 2006 S1 5 359
Snitt, helår 2005 S1 5 034
Snitt, helår 2004 A 7 012

Så Simon & Co. har ett väldigt tufft jobb framför sig om målsättningen är att regelbundet fylla Behrn Arena.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.