Igår kom årskortet med posten. Jag tycker att årets version ser rätt bra ut. Med de fullsatta läktare som ingår i ÖSKs framtidsvision men som man ännu inte förmår att fylla till max. Tillsammans med plasten kom även följande redogörelse över alla de fördelar som följer med kortet.
Eftersom kortet ger gratis inträde även till minst två hemmamatcher i Svenska Cupen och minst fem träningsmatcher under vårvintern så kan man redan nu summera till 22 matcher som kortet omfattar. Det blir knappa 87 kronor per match för sittplats och löjligt låga 36 kronor per match för ståplatspubliken (som dessutom lär få en möjlighet att sitta på Norra Läktaren för cup- och träningsmatcherna).
Bra även att ÖSK trycker lite på möjligheten att låta någon annan utnyttja kortet om man själv inte kan (eller vill) gå. Numera behöver man ju inte låna ut kortet fysiskt utan man kan enkelt skapa en streckkodad pappersbiljett, som man sedan kan sända per epost eller markpost (eller lämna på det gamla goda fysiska viset) till den som skall se matchen.
ÖSK har i skrivande stund sålt 1132 årskort för nästa år. En imponerande siffra, men jag frågar mig ändå om det räcker för att nå det mål på 3.500 årskort (min uppskattning) som behövs för att balansera den intäktsförlust som prisrabatten innebär.
Under december månad har försäljningstakten hittills varit 22 kort per dag. Håller denna takt i sig kommer försäljningssiffran
per den 31 december att vara 1.506
per den 31 januari att vara 2.186
per den 28 februari att vara 2.802
per den 31 mars att vara 3.484
Men jag tror inte att man kommer att sälja så många kort i februari och mars om man inte når ut till hela nya kategorier av åskådare. Frågan är ju även vad man gör med rabatten efter årsskiftet.
Är det bara nya kort eller räknas även vi som förnyade vårt kort.
Alla kort räknas. Alltså både förnyade och nytecknade.
Jag skulle tro att så gott som allt som sålts hittills avser förnyade kort.
Utmaningen för ÖSK är i första hand att nå ut till personer som inte har haft årskort tidigare.