För två år sedan gick ÖSK in i ett marknadsföringssamarbete med företaget Lagardére. Tanken var att dessa skulle ta över ÖSKs marknadsföringsarbete mot samarbetspartners och sponsorer. Den bärande tanken var att företaget via sitt nätverk av kontakter skulle kunna nå intressanta partners som ÖSK inte kunnat nå via egna försäljningskanaler. ÖSKs trygghet i samarbatet var att Lagardére garanterade en viss årlig inkomstnivå, samt att marknadsförarna var anställda och betalda av Lagardére och inte av ÖSK.
Efter två år har man nu tvingats konstatera, att även om tanken bakom samarbetet var god så har den inte resulterat i några ytterligare inkomster för ÖSKs del (vad det verkar). Samtidigt har nog Lagardére fått vidkännas högre kostnader för avtalet än vad de räknat med från början. Jag tror inte att de nått de garanterade försäljningsnivåerna och därför har de fått skjuta till mellanskillnaden.
ÖSK meddelar idag, att man kommit överens med Lagardére om att samarbetsavtalet skall avslutas per den 30 september. ÖSK avser därefter att återföra denna del av försäljning och marknadsföring till den egna organisationen.
ÖSK: ÖSK och Lagardère avslutar sitt samarbete
NA: På väg mot miljonsmäll – ÖSK bryter med kritiserade sponsorjätten Lagardère
NA (Betalvägg): Simon Åström bygger om i ÖSK efter uppbrottet med Lagardère: ”Det har varit en god ton”
Aftonbladet: Lagardère lämnar svensk fotboll