Aftonbladets Robert Laul har i en lång artikel tagit upp de besvärliga relationerna mellan AIK och Lagardère. Det är många viljor inblandade i en affär där inte mycket verkar ha gått rätt.
Aftonbladet: HELA sanningen – bakom AIK:s kaos
ÖSKs relation till och erfarenheter av samarbetet med företaget omnämns enbart i förbigående. Av allt att döma fungerar samarbetet bättre än vad det gör för flera andra av företagets svenska kunder. Tidningen skriver:
Örebro
Närkingarna tillhör de som har en relativt goda erfarenheter av sitt samarbete med Lagardère. Örebro tecknade nämligen sitt avtal efter Helsingborg och AIK. Enligt Sportbladets uppgifter är ÖSK relativt nöjda med hur marknadsarbetet sköts på lokal nivå, men anser samtidigt att Lagardère ännu inte levererat på nationell eller internationell nivå, vilket borde vara det multinationella företagets största styrka.
Av ÖSKs senaste två resultatprognoser får man intrycket att Lagardère inte kommer att nå det satta och garanterade intäktsmålet för i år. Något av en besvikelse givetvis. Jag tror dock att det är för tidigt att dra några alltför långtgående slutsatser av vad som åstadkommits i år. Företaget kom in rätt sent förra hösten/vintern och jag har en känsla av att det var Magnus Wikström och Simon Åström mfl. som stod för huvuddelen av försäljningen avseende årets marknadsintäkter. Det blir nog först år 2017 som man kan få en första avstämning på hur de lyckas. Säljarna har nu varit anställda i ungefär ett år. De bör alltså vara varma i försäljarkläderna och ha byggt upp relationer till intressanta kunder.
Ett område där någon uttryckt besvikelse är begränsade framgångar på nationell och internationell nivå. Huvudanledningen till att man tog in Lagardère framställdes ju som att detta företag skulle ge ÖSK en större slagkraft just på dessa marknader som är svåra för ÖSKs lokala säljare att bearbeta. Att klubben inte lyckades knyta en huvudsponsor till sig under det här året får nog ses som en av anledningarna till att man kan skönja tecken på en viss besvikelse.
Att Lagardère inte verkar lyckas i Sverige när det gått så bra i Tyskland och i andra länder beror nog mycket på att man saknar/saknat tillräcklig lokalkännedom. Det är en sak att sälja sponsring i Tyskland för de stora klubbar och organisationer som finns där – en helt annan att komma till Sverige med mycket mindre marknader och andra kulturer kring sponsring av fotbolls- och idrottsverksamheter. All affärsverksamhet måste som bekant ha rätt lokal anknytning. Annars går det bara inte.