ÖSK har kollat med Gabriel Åbom om hur det går med försäljningen av årskort. Rätt så bra, verkar det som Fast det säger man å andra sidan varje år vid den här tiden.
Enligt Gabriel har man sålt över 4.000 årskort till privatpersoner och till detta kommer 1.700 biljetter som tas ut av klubbens samarbetspartners. Förra året sålde man oreviderat ca. 5.000 årskort och reviderat något sämre. Det fanns nämligen ett antal outtagna årskort i 5000-siffran. Reserverade, men ej sålda företagskort skulle jag gissa. I årets siffra är dock dessa osålda kort borträknade.
Den stora förklaringen till försäljningsökningen är försäljningskampanjen Västra Stå. I år har man sålt över 1.000 hårt subventionerade biljetter den västra ståplatsläktaren. Tar man bort den ökningen (som inte ger så mycket pengar) så hamnar man 4.700 för sittplatser och företagsplatser. Simon Åström nämnde häromdagen att pengamässigt ligger man ca. en halv miljon kronor över förra årets siffror när det gäller privatpersoner.
5.700 är en imponerande hög siffra, tycker jag. Behrn Arenas totala publikkapacitet anges av ÖSK till 12.645 åskådare. Detta innebär alltså att redan innan den första bollen sparkats så har ca 45% av arenans publikkapacitet sålts för hela året.