Jag såg detta i mitt twitterflöde och efter lite sökande på nätet visade det sig att siffrorna är hämtade från en artikel hos Aftonbladet.
Köpt årskort för 2015? Om inte – in på http://t.co/MoYYHHAV89 och krita på så vi går om lagen i "gnällbältet"! #HIF pic.twitter.com/u3ezWcZyrE
— Allt Om HIF (@AlltOmHIF) 5 februari 2015
Aftonbladet: Hammarby hetast: ”Lite surrealistiskt”
ÖSK rapporterar alltså att man för tillfället ligger på 3.350 sålda säsongsabonnemang. Målsättningen är att sälja fler än 5.000. vilket var den siffra man säger att man nådde förra året. ÖSKs siffror är alltid lite svåra att uttyda eftersom den inkluderar både årskort sålda till privatpersoner och de som ingår i de olika sponsorpakten.
Efter att ha tittat tillbaka på vad Bloggen skrev förra året om årskortsförsäljningen måste jag nog sätta ett frågetecken för ÖSKs siffra på 5.000 och fråga var den kommer ifrån. På en liknande rundringning från Aftonbladet i mitten av mars förra året angav man från ÖSKs sida att man sålt 3.400 abonnemang. Att man efter detta med allsvenskan mer eller mindre igång skulle ha lyckats sälja ytterligare 1.600 låter minst sagt osannolikt.
Den siffra som anges från ÖSKs sida på en försäljning om 3.350 biljetter ser för övrigt väldigt bra ut jämfört med de 3.400 som hade sålts en månad senare förra året. Om det nu handlar om likadana äpplen, vill säga.