NA skriver idag om att ÖSKs publiktapp föranlett ÖSK att skriva till sina sponsorer samarbetspartners med en önskan om ytterligare ett bidrag under denna säsong. Tidningen dramatiserar det hela genom att sätta rubriken ÖSK:s nödrop till sponsorerna, vilket nog är att ta i lite väl mycket. ÖSK har tappat 1000 åskådare per match i snitt vilket enligt tidningen leder till ett intäktsbortfall på 250.000 per match jämfört med budgeten, något som säkert märks en del, men så långt som till nödrop har man knappast kommit än.
Bloggen har funderat en del på om de redovisade siffrorna verkligen kan stämma och har kommit fram till att så stort är nog intäktstappet ändå inte. De citerade siffrorna indikerar en förlorad intäkt på 250 kronor per åskådare, vilket är vad de dyraste sittplatsbiljetterna kostar. Nu är det nog så, att det tappats en del även på andra billigare åskådarplatser. Dessutom så skulle bloggen som sitter på Södra Läktaren vilja hävda, att en del av tappet kan härledas till de sektioner på Norra Läktaren, som reserverats för de företag som stöder ÖSK. Där har det under vissa matcher varit rätt halvbesatt. De platserna är dock betalda oberoende av om någon utnyttjar dem under match eller ej. Så jag har svårt att tro att intäktstappet är så stort som tidningen hävdar.
Den genomsnittliga matchintäkten under förra året var enligt ÖSKs årsredovisning 118 kronor per åskådare. Här rör det sig dock förmodligen om äpplen resp. päron i täljare och nämnare, eftersom jag har en känsla av att de biljetter som säljs genom företagspaketen inte kommer med på intäktssidan. Men företagsförsäljningen lär ja ha varit minst lika bra som förra året så där tappar man nog inget intäktsmässigt. Jag skulle därför tro att man förlorar ca. 100 kronor i intäkt per utebliven åskådare, vilket skulle innebära att publikbortfallet i värsta fall ”kostar” ÖSK ca. 100.000 per match. Det är också en rätt hög siffra, men inte alls lika dramatisk.