Plats: Vångavallen Tid: Söndagen den 14 juni klockan 14:00 Domare: Camilla Friberg (ass. Kenan Camo och Faruk Camo) På TV: Nej Web-TV: NA Livesport och Expressen Hockeykrock: Nej, det är tomt i isladan Publik: 117 (snitt 160).
Det blev förlust då ÖSK:s damer besökte Trelleborg i söndagens match i Elitettan. Men en på det hela taget en godkänd insats med tanke på förutsättningarna och de två lagens relativa slagstyrka.
En kraftig vind i planens längdriktning kom att prägla matchbilden och regnade gjorde det dessutom till och ifrån. (Förmodligen typiskt Trelleborgsväder). ÖSK kunde starta med vinden i ryggen och hann med att få två mål underkända för offside innan ledningsmålet kom efter en dryg kvart.
Det första bortdömda målet verkar ingen ha haft något att invända mot. Det andra mer tveksamt. Samme domare dömde sedan i matchens slutskede bort ett mål för hemmalaget på grund av samma regelöverträdelse. Tveksamt tyckte man hos Trelleborg så man kan kanske säga att domarmissarna på sätt och vis tog ut sig.
Efter de två bortdömda mål var det ÖSK som kunde ta ledningen. Sara Öjebo vann en närkamp mot en ouppmärksam hemmamålvakt. Ledning stod sig tyvärr bara i två minuter. Sedan utjämnade den före detta ÖSK-spelaren Alva Hed (i TFF omskolad till högerback) 1-1 efter lite taffligt spel i ÖSK-försvaret. Heds skott ur rätt snäv vinkel var dock riktigt bra.
I andra halvleken var det TFF tur att ha medvindsfördelen. Efter en timmes spel kunde de ta ledningen tack vare ett skott från straffområdesgränsen. Målskytt var lagets speciella målskytt Hanna Persson, som förra året gjorde två på GPP IP. Återigen var ÖSK:s försvarsspel inte helt övertygande.
Efter ledningsmålet jämnade spelet ut sig och mot slutet var det till och med ÖSK som trots motvinden skapade de flesta målchanserna. Sara Öjebo hade bland annat en nick strax utanför bortre och Ida Ahlbom misslyckades med en bra skottmöjlighet.
Dennis Gabrielsson hade låtit två av sina wingbackar stanna hemma och jag undrade hur han tänkte ersätta dem. Det visade sig att ersättaren var Emelie Jansson. Hon har hittills använts lite här och där i anfallspositioner utan att riktigt komma till sin rätt. Lite vek kanske i närkampsmomenten. Men som wingback i gårdagens match gjorde hon en väldigt bra insats.
Bra i övrigt var (som vanligt) NadineAllard och Ebba Cabander. Anfallsmässigt gjorde nog Sara Öjebo en av sina bästa matcher för ÖSK. Ett påpassligt mål och med hög arbetskapacitet matchen igenom. Men hon är kanske lite för beroende av att få de rätta framspelningarna för att få betalt för sin snabbhet. Ebba Sjögren fick komma in rätt tidigt, då hon bytte av Nora Thörngren, vilket lyfte spelet.
Ersättare var: Linnea Wallinder (mv), Cornelia Karlsson, Ida Ahlbom, Ebba Sjögren, Vera Mellberg (FA17).
Inbytta blev: 63′ Cornelia Karlsson (Nora Thörngren), Ida Ahlbom (Izabell Afram), Ebba Sjögren (Rebecka Mannström) 82′ Sofia Westerlund (Emma Åström) 86′ Vera Mellberg (Nellie Thörngren)
Spelare som saknades: Frida Elofsson (långtidsskadad), Ella Gunnarsson (skadad), Sara Lilja Vidlund (skadad), Agnes Hedman (i träning/rehab), Maja Regnås Valcic (i träning/rehab), Engla Söderkvist (ej uttagen), Elisabeth Tillenius (ej uttagen), Ida Sörling (lån), Miranda Bergsten (lån), Siri Löfberg (lån).
I nästa omgång, som är den sista före sommaruppehållet, kommer Umeå IK till Örebro.
Plats: Falcon Alkoholfri Arena Tid: Söndagen den 14 juni klockan 15.00 Domare: Rambod Beigi (ass. Elis Kvrgic och Sam Seno, 4e. Fatmir Ademi) På TV: Tv4 Web-TV: Tv4 Play Hockeykrock: Nej, ÖHK har inte börjat sin säsong ännu. Publik: 1 741
Matchtrupper. ÖSK: Alai Ghasem, Victor Sandberg, Jacob Ouro Ortmark, Edwin Ibrahimbegovic, Samuel Wikman, Manasse Kusu, Antonio Yakoub, Christopher Redenstrand, Dino Salihovic, Hasan Dana, Lowe Astvald, Kalle Holmberg, Erman Hrastovina, Fabian Wahlström, Giuseppe Bovalina, Kim Dickson, Buster Runheim, John Stenberg, Jakub Ojrzynski och Ahmed Yasin. Saknas i ÖSK: Erik McCue (långtidsskadad), Wessam Dukhan (långtidsskadad), Hampus Söderström (långtidsskadad).
Falkenbergs FF: Anton Andersson, Gabriel Johansson, Noel Lundgren, Tim Stålheden, Noel Hansson, Linus Borgström, Nils Bertilsson, Albin Andersson, Elias Mohammad, Hampus Källström, William Videhult, Argjend Miftari, Oskar Lindberg, Lion Beqiri, Alexander Salo, Gazton Alexandersson, Melker Nilsson, Hugo Komano, Godwin Aguda och Oscar Linnér.
Kommentar (efter matchen). Undertecknad såg tyvärr inte den här matchen på grund av privata angelägenheter utan har bara tagit del av highlights och läst kommentarer efter matchen.
Men av dessa att döma var den oavgjorda matchen borta mot Falkenbergs FF ett litet steg framåt för Örebro SK jämfört med senaste matchen. Framförallt då laget höll en jämnare nivå över större delen av matchen istället för att, som senast, tappa i andra halvlek.
Det är såklart surt att släppa in ett kvitteringsmål i de sista ordinarie minuterna men samtidigt behöver man se till helheten och över tid snarare än att bara stirra sig blind på enskilda matcher.
Nu väntar Sandvikens IF i nästa omgång hemma på Behrn Arena i början av nästa vecka.
Håll koll på (inför matchen). Att Manasse Kusu gör sin andra tävlingsmatch för säsongen efter sin skadefrånvaro. Kusu fick 60 minuter i benen i senaste omgången hemma mot GIF Sundsvall och svarade för en mycket lovande insats där han spred lugn och stabilitet under främst första halvlek. När orken tröt i andra halvlek blev det en bidragande orsak till att ÖSK inte klarade av att hålla uppe tempot från första halvlek och efter det att Kusu blev utbytt blev det inte bättre. Kusu kommer att göra stor nytta för ÖSK under hösten så snart han kommer upp i normal konditionsnivå.
Avstängningsläget.
ÖSK: har ingen spelare avstängd men John Stenberg, Kalle Holmberg och Samuel Wikman blir avstängda vid ytterligare ett gult kort.
Falkenberg: har ingen spelare avstängd men Godwin Aguda, Albin Andersson och Noel Hansson blir avstängda vid ytterligare en varning.
Plats: Vångavallen Tid: Söndagen den 14 juni klockan 14:00 Domare: Camilla Friberg (ass. Kenan Camo och Faruk Camo) På TV: Nej Web-TV: NA Livesport och Expressen Hockeykrock: Nej, det är tomt i isladan Publik: Snitt 171
Efter fjolårets rafflande avslutning av Superettan där ÖSK:s herrar på övertid säkrade sin kvalplats har Trelleborgs hemmaplan Vångavallen nog fått en given plats bland mångas ÖSK-minnen. Inte för att den var helt okänd tidigare. Gräs samt ofta vind och regn gjorde att det aldrig varit en favoritarena för besökande lag från Örebro. Dagens väderprognos indikerar att det nog kommer att småregna en del och även att ÖSKarna nog för räkna med en hel del vind.
Tidigare möten. År 2024 spelade Trelleborg i Damallsvenskan. Förra året var de tillbaka i Elitettan. Hemmamatchen i Trelleborg vann TFF då med 1-0. I mötet på GPP IP besegrade de sedan ÖSK med 2-1.
Formtabell (hemmalagets siffror först)
Målgörare
Trelleborgs FF
Örebro SK
Trelleborgs FF
Örebro SK
Umeå IK (b)
0-2
Gamla Upsala (b)
1-1
Hanna Persson
5
Emma Åström
2
Husqvarna FF (h)
3-0
KIF Örebro (h)
0-3
Elina Liner
3
Ebba Cabander
1
Jitex BK (b)
4-1
IFK Göteborg (b)
2-1
Heidi Kollanen
2
Elisabeth Tillenius
1
Alingsås FF (h)
1-0
BK Häcken (h)
2-1
Nellie Karlsson
2
Emelie Jansson
1
KIF Örebro (b)
2-1
Sandvikens IF (h)
11
Amanda Olsson
1
Izabell Afram
1
Enskede IK (h)
1-3
Husqvarna FF
0-1
Isolde Kackur
1
Sara Öjebo
1
Trelleborgs FF. Hemmalaget kan se tillbaka på en lite ojämn säsonginledning. Men efter en storförlust mot Jitex har laget noterat två hyfsade resultat. Först med säkra 3-0 mot ofta svårspelade Husqvarna på hemmaplan och sedan en meriterande 2-0 seger mot Umeå borta. Söndagens match avgör väl på sätt och vis om de ska kunna behålla sitt häng på lagen över dem.
Bekanta namn för ÖSK är främst Alva Hed som tillsammans med Malte Påhlsson lämnade ÖSK efter förra årets säsong. Båda har lyckats bra i sin nya klubb och har spelat samtliga matcher. I TFF spelar även Ronja Karlsson Törnborg som ÖSK hade på lån från KIF Örebro hösten 2024. Ett annat känt ”Örebronamn” är Heidi Kollanen som gjorde flera säsongen i KIF Örebro. Kollanen lämnade KIF 2024 för Vittsjö men redan året därpå blev det alltså ett nytt klubbyte för hennes del.
En spelare som ÖSK nog bör försöka hålla under extra bra uppsikt är Hanna Persson. Hon är TFF:s bästa målgörare i år med 5 mål och var även den spelare som gjorde två på ÖSK vid förra årets höstmatch.
Örebro SK. Ett målsnålt ÖSK med bara 8 mål på sina 8 seriematcher hittills i år ställs inför en en svår uppgift. Trelleborg tillhör inte de lag som ÖSK ska kunna slå (i mitt körschema). Om de kan få med sig en poäng hem tycker jag att de gjort det bra.
Om jag förstått saken rätt så har laget rest till Skåne redan på lördagen. På sin webbplats har ÖSK anmält att de kommer med följande: Matchtrupp: Nadine Allard (mv), Linnea Wallinder (mv), Ebba Cabander, Johanna Wickström, Nora Thörngren, Emelie Jansson, Sara Öjebo, Cornelia Karlsson, Sofia Westerlund, Olivia Okara, Nellie Thörngren, Izabell Afram, Ida Ahlbom, Ebba Sjögren, Rebecka Mannström, Emma Åström och Vera Mellberg (mv).
Nya i truppen är Sofia Westerlund och målvaktsreserven Linnea Wallinder som båda gör sin säsongsdebut för klubben. Westerlund smygstartade sitt fotbollsår i DM-matchen mot Karlslund under landslagsuppehållet med ett positivt resultat. För Wallinders del skulle jag tro att det är första gången överhuvudtaget som hon finns med i en matchtrupp på elitnivån. Spelare som saknas: Frida Elofsson (långtidsskadad), Ella Gunnarsson (skadad), Sara Lilja Vidlund (skadad), Agnes Hedman (i träning/rehab), Maja Regnås Valcic (i träning/rehab), Engla Söderkvist, Elisabeth Tillenius, Ida Sörling (lån), Miranda Bergsten (lån), Siri Löfberg (lån).
ÖSK:s mittback Olivia Okara är en av de 21 spelare som har tagits ut för att representera Sverige i U19-EM i Bosnien/Hercegovina. Turneringen avgörs i slutet av juni och början av juli månader.
Sveriges matcher. 260727. Sverige Polen 260630. Bosnien-Hercegovina – Sverige. 260703. Tyskland – Sverige
I den andra gruppen deltar lagen från Österrike, Spanien, Island och Schweiz. De två bästa lagen i varje grupp går vidare till semifinal.
Nyligen delades Fond Tages stipendier ut. Det är ÖSK:s 10-årsförening som utser stipendiaterna och bland årets mottagare hittar vi två stycken 15-åriga fotbollsspelare:
Det är Alicia Albinsson som tillhör flickakademins FA16-trupp. Ett stipendium blev det även för Evan Preston som tillhör pojkarnas PA15-trupp.
ÖSK Söder håller sig kvar i toppstriden i div 4 – Närkes Allsvenska. Fortfarande obesegrade, men för fjörde gången (på 10 matcher) blev det oavgjort och målfattigt då laget besökte Vivalla för en match mot BK Ett Fyra. Motståndarna med en placering i närheten av det nedre strecket var nog nöjda med poängen mot ett tippat topplag. Söder var nog egentligen heller inte helt missnöjda med resultatet. Även om de inte kan säga det så är det nog få i trupp och ledning som har ambitionen att ta sig vidare till div 3 och allt vad det innebär i form av träning och resor.
Söders tränare Ronny Gustavsson Engdahl verkar inte heller ha varit direkt missnöjd med resultatet. Han konstaterar i sin konversation (hur nu en sådan går till) med NA:s textrobot att han fått 14 återbud då han kallade till match. En prestation i sig då att kunna presentera en spelartrupp med 14 namn. Fast nog hade man fått leta rätt ordentligt för att få ihop den truppen. Där blandades ”överåriga” veteraner som Fredrik Jonsson (1980) och Christoffer Skog (1984) med A-lagsdebutanter (Vincent Andersson-Gustavsson och Wiggo Åkesson) födda 2011 från den 15-årskull som Söder tagit över från ÖSK Ungdom.
NA:s textrobot:Efter de förutsättningar vi har inför denna match får man vara ganska nöjd. Om man ska hitta något positivt så får det vara att två stycken 15 åringar gör det riktigt bra i sin debut på seniornivå. Klart att det är bra att inte ha någon förlust på senaste tolv matcherna men har svårt med att 14 stycken lämnar återbud till match. Heder till de som krigar idag, tyckte ÖSK Söders tränare.
Matchfakta. 06′ 0-1 Patrik Sucurovic Hedström 10′ Varning: BK Ett Fyra 11′ 1-1 Idiris Mohammed Youssef 25′ Varning: Tobias Nilsson 75′ Varning: BK Ett Fyra 76′ Varning: Magnus Palm
Matchtrupp. Filip Ahlström (mv), Tobias Nilsson, Vincent Andersson Gustafsson, Magnus Palm, Daniel Björnkvist (k), Viktor Lindqvist, Miran Abdulrahman, Hannes Axelsson, Fredrik Jonsson, Christoffer Skoog, Wiggo Åkesson, Pontus Törnqvist, Lukas Frogner och Patrik Sucurovic Hedström.
ÖSK meddelade idag, att man kommit överens om ett så kallat fotbollsutvecklande föreningssamarbete med Skövdeklubben Skultorps IF. Ett sådant avtal innebär att yngre spelare kan representera båda klubbarna i seriespel utan några egentliga övergångsformaliteter.
ÖSK har namngivit tre spelare som inledningsvis kommer att ingå i avtalet. Det är målvakten Miranda Bergsten samt mittfältarna Ida Sörling och Siri Löfberg.
Jag är förvånad beträffande både val av samarbetsklubb och över vilka spelare som ska kunna lånas ut. Beträffande klubbvalet kan det ju mycket väl vara så att det inte har varit ÖSK som aktivt har sökt en samarbetspartner utan att initiativet kom från Skultorps sida. Något som styrks av en artikel i Skaraborgs Allehanda där klubben säger att det här är en lösning man sökt under några veckor. Annars hade jag väl tänkt att klubbar som Degerfors eller Västerås SK hade legat närmare till hands. Eller kanske Smedby som ÖSK verkar ha bra relationer till av antalet vänskapsmatcher mellan lagen att döma. Fast det gäller förstås också att spelarprofilerna som lånas ut ska passa båda klubbarna.
Av de tre spelarna som kommit med i avtalet passar Ida Sörling säkert en utlåning av henne bra för både ÖSK och Skultorp. Hon är trots sin relativa ungdom (född 2005) en rutinerad spelare med erfarenheter från spel med både ÖSK och tidigare Bollstanäs, som är hennes moderklubb. Hon har just kommit tillbaka från en skadeperiod och med den konkurrens som råder på ÖSK-damernas centrala mittfält har jag svårt att se att det skulle ha blivit speciellt många minuter för hennes del.
Beträffande Miranda Bergsten så kan hon nog stå i de flesta av målen för lagen i div 1. Hon får ju nästan aldrig spela (andramålvakternas förbannelse), men de gånger hon fått det har hon lämnat ett rejält och stabilt intryck. Men hur tänker ÖSK i hennes fall. Kan de verkligen låna ut sin andramålvakt? I hennes ställe lär det bli tredjemålvakten 16-åriga Linnea Wallinder får ta bänkplatsen i Bergstens frånvaro. (En av målvakterna från FA19-truppen är också en möjlighet om det verkligen skulle knipa). Ifall en olycka skulle vara framme och Nadine Allard bli skadad under match (som hon blev mot KIF Örebro) får Wallinder i så fall givetvis rycka in. Men till nästa match kan Bergsten kallas hem igen om Allard inte skulle visa sig vara spelduglig. Så det kanske trots allt är en vettig lösning om nu Skultorp behöver en målvakt. Och det gör de nog – annars hade inte Bergsten kommit med på listan.
Beträffande Siri Löfberg är jag mest av allt förvånad. Att hon kan få erfarenhet på seniornivå är givetvis bara bra. Men håller hon verkligen en så hög klass att hon på allvar kan motivera en plats så pass högt upp i seriesystemet som div 1. Hon är bara 16 i år och saknar i stort sett helt erfarenhet och rutin från seniorfotboll. Om man vill ge henne speltid på seniornivå borde väl en plats hos någon av de lokala div 2-klubbarna ha passat bättre. Det finns ju många att välja bland (Sturehov, Rynninge, Sköllersta och Hallsberg).
Idag börjar fotbolls-VM som denna gång går av stapeln i USA, Kanada och Mexiko och även om inte Örebro SK har några egna spelare i årets VM så finns det ändå ett par spelare med viss Örebro- och ÖSK-anknytning att hålla ögonen på.
Yusuf Abdurisag Yusuf, skärmdump från NA
Yusuf Abdurisag Yusuf är född i Somalia 1999 men uppvuxen i Örebro och Vivalla. Nerikes Allehanda har vid flera tillfällen skrivit långt och bra om honom och bland annat intervjuat hans pappa som bor kvar i Örebro. Yusuf har dock aldrig spelat i vare sig ÖSK eller någon annan örebroklubb för den delen utan flyttade redan i unga tonåren till en akademi i Qatar och där har han blivit kvar. Är nu landslagsman (vänsterytter) för Qatar och uttagen till VM.
Qatar vann sin grupp i det asiatiska kvalet till VM och Yusuf har spelat totalt 30 landskamper för Qatar och gjort 3 mål.
Hussein Ali. Tidigare ÖSK-spelare som kom från moderklubben Malmö FFs akademi sommaren 2019. Värvades av ÖSKs dåvarande Manager Axel Kjäll. Ali, som är högerback, stannade i ÖSK tre år och såldes senare vidare till Nederländerna och SC Heerenveen sommaren 2022. Spelar idag i polska ligan med Pogoń Szczecin och är uttagen i Iraks VM-trupp.
Irak tog sig till VM genom att besegra Bolivia med 2-1 i finalen av det Interkontinentala kvalspelet. Hussein Ali står noterad på 25 matcher för Irak landslag och har gjort 1 mål.
Förre ÖSK-spelaren Peter Gwargis (nu i Duhok SC) var också aktuell men nobbades i sista stund. Ahmed Yasin har tidigare varit en firad stjärna i det irakiska landslaget men tycktes inte vara aktuell för VM.
Taha Ali. Tidigare ÖSK-spelare (nåja) som kom till klubben från Sollentuna i februari 2021. Fick dock aldrig riktigt chansen i ÖSK (det blev bara tre tävlingsmatcher för Taha Ali i ÖSK som då spelade i Allsvenskan) och lånades ut till Västerås i Superettan i augusti 2021 och resten är historia. Ali trollade succéartat i VSK och utsågs till ”årets västeråsare” när han hjälpte VSK att hålla sig kvar i Superettan den hösten. När lånet avslutades hade Ali ingen intension att återvända till ÖSK (som precis hade ramlat ur Allsvenskan) utan såldes istället till Helsingborgs IF som ett år senare sålde honom vidare till Malmö FF där Ali än idag spelar med sin irrationella spelstil. Är nu alltså uttagen till Sveriges VM-trupp.
Sverige tog sig till VM genom vinst mot Polen i UEFAs playoff. Taha Ali har spelat två landskamper för Sverige men ännu inte gjort något mål. I genrepet mot Grekland inför VM gjorde Ali ett mycket bra inhopp och låg bakom ett av Sveriges mål genom att, på sitt karaktäristiska sätt, dribbla sig förbi 3-4 motståndare.
Ur ett historiskt perspektiv finns det också en hel del spelare med Örebro- och ÖSK-koppling.
Men innan vi går in på spelarna måste vi först och främst prata om att det spelades fotbolls-VM på vallen 1958.
Visserligen endast en enda match men ändå.
Sverige var arrangör till VM -58 och en av arenorna som det spelades på var Eyravallen och gruppspelsmatchen mellan Frankrike och Skottland inför 13 500 åskådare.
Matchen slutade med 2-1 till Frankrike efter mål av storstjärnorna Raymond Kopa och Just Fontaine för fransmännen och Sammy Baird för skottarna. Baird var vänsteryttern som mest spelade i den skotska ligan där han bland annat vann tre ligatitlar och en cuptitel med Rangers.
Kopa var offensiv mittfältare och representerade främst Stade de Reims (som under den här tiden var en av Frankrikes mer framgångsrika) under sin spelarkarriär men han tillhörde också spanska Real Madrid under ett par säsonger.
Fontaine var anfallaren som trots att han var född i Marocko gjorde 30 mål på 21 landskamper för Frankrike. 13 av dessa mål kom just i hans enda VM-turnering 1958. Fontaine spelade också i Reims under större delen av sin karriär.
Frankrike slutade senare trea i turneringen efter Sverige och vinnaren Brasilien.
Skärmdump från fotograf Magnus Sundberg www.msun.se som fanns sparad i bloggens arkiv
Alejandro Bedoya dök upp i Örebro sommaren 2009. Då var han en relativt okänd amerikansk mittfältare direkt från den amerikanska collegefotbollen, men det dröjde inte länge innan han blev en av ÖSK:s mest användbara spelare. Bedoya sprang mer än de flesta, täckte stora ytor och gjorde det där jobbet som inte alltid syns i statistiken men som tränare brukar uppskatta. En riktig box-till-box mittfältare.
Säsongen 2010 blev hans bästa i ÖSK som spelade sin bästa fotboll på länge och Bedoya var en av anledningarna. Han pressade, vann boll och fyllde på i omställningarna.
Efter tiden i Örebro gick flytten till Rangers. Det blev ingen lång sejour eftersom klubben hamnade i ekonomiskt kaos. Bedoya flyttade till Helsingborg en kort period innan han tog steget vidare till franska Nantes, där han etablerade sig i Ligue 1. Det var också då han spelade sig in i det amerikanska landslaget.
Bedoya spelade VM 2014 och VM 2018, oftast i samma roll som i ÖSK: löpstark, taktiskt lojal och användbar i nästan alla matchbilder.
Att en spelare går från Behrn Arena till två VM‑turneringar är inte vardagsmat. Bedoya är ett bra exempel på hur ÖSK ibland lyckas fånga upp spelare som behöver rätt miljö för att ta nästa steg. Det gjorde han — med råge.
Hasse Borg, skärmdump Örebro läns museum
Hasse Borg kom till ÖSK från BK Forward i mitten av 70‑talet. Det dröjde inte länge innan han tog plats som en av lagets mest lovande försvarare. Borg var snabb, fysisk och hade en offensiv inställning som inte var helt vanlig för ytterbackar på den tiden.
Hans utveckling i ÖSK tog honom hela vägen till VM 1978, där han fick speltid och visade att han höll internationell nivå. Kort därefter gick flytten till tyska Eintracht Braunschweig i Bundesliga, där han blev kvar i flera år och gjorde gott intryck.
Efter spelarkarriären blev Borg sportchef i Malmö FF. Där var han med och byggde upp klubbens moderna struktur och — inte minst — en av dem som tidigt såg potentialen i en ung Zlatan Ibrahimović.
Sven‑Gunnar Larsson var ÖSK:s förstemålvakt under större delen av 60‑ och 70‑talet. En lugn och placeringssäker målvakt som sällan gjorde något i onödan. Han var inte den mest spektakulära, men han gjorde jobbet — och det gjorde han mycket bra.
Larsson togs ut i Sveriges VM‑trupper 1970 och 1974. Ronnie Hellström var förstemålvakt båda gångerna, så Larsson fick ingen speltid, men att bli uttagen till två VM‑trupper som målvakt är i sig ett kvitto på hög nivå.
I ÖSK var han en av de där spelarna som bara fanns där, år efter år, och gjorde laget bättre genom sin stabilitet. Målvakter av den sorten märks ofta mest när de byter klubb eller lägger handskarna på hyllan.
Sven “Dala” Dahlkvist är kanske mest förknippad med AIK, men han avslutade karriären i ÖSK och blev senare även tränare i klubben. En fysisk och kompromisslös mittback som alltid spelade rakt och tydligt.
Dahlkvist var med i VM 1978, där Sverige hade en tuff grupp och inte tog sig vidare. Han fick speltid och gjorde det han brukade göra: vann dueller och höll det enkelt.
I ÖSK bidrog han framför allt med rutin och ledarskap. Det märktes att han hade många år på hög nivå bakom sig. Efter spelarkarriären tog han över som tränare och gjorde ett uppskattat arbete även där och tog bland annat ÖSK till en uppmärksammad andraplats 1994.
Fotbollsintresset gick vidare i familjen. Dottern Lisa Dahlkvist, som under sin karriär länge tillhörde KIF Örebro, blev en av Sveriges bästa mittfältare genom tiderna och spelade VM 2011, 2015 och 2019. Hennes straffar i OS 2016 är redan en del av svensk fotbollshistoria.
Orvar Bergmark är kanske den största ÖSK:s spelaren genom tiderna. En elegant och smart högerback som spelade för klubben under stora delar av 50‑ och 60‑talet.
Han var ordinarie i landslaget under två VM‑turneringar: 1958, där Sverige tog silver, och 1962. Bergmark var en av de mest pålitliga försvararna i svensk fotboll under den perioden. Bland annat fick han guldbollen och blev uttagen till världslaget 1958.
I ÖSK var han lagkapten, ledare och stilbildare. Han satte en standard för professionalism som klubben levde på länge. Efter spelarkarriären blev han även förbundskapten och ledde Sverige vid VM i Mexiko 1970.
Det är svårt att överdriva hans betydelse för ÖSK men också för svensk fotboll som helhet och även i Orvars fall fortsatte intresset för fotboll då två av barnbarnen, Niclas Bergmark och Adam Bergmark Wiberg, själva fått fina karriärer på fotbollsplanen.
Orvar Bergmark är dessutom, tillsammans med Djurgårdens Sigge Parling, den ende svensk som spelat en VM-final i både fotboll och bandy. En prestation som inte lär komma att upprepas nu med tanke på hur de två sporterna glidit ifrån varandra.
Några uppmärksamma läsare och noterat att det saknas två spelare i ovanstående lista. Vi tackar er som påpekat detta och uppdaterar därför texten med Roland Åman och John Alvbåge.
Skärmdump från en NA-artikel om Åman från 2016. Länk finns nedan.
Ronald Åman (ibland Åhman) kom till ÖSK som 18-åring från Sandvikens IF och gjorde fyra säsonger i svartvitt 1975–1978 och landade på 79 matcher. En mittfältare som höll ihop laget utan att göra större väsen av sig, men som tränare litade på. När Djurgårdens IF värvade Åman från ÖSK 1978 ansågs han vara en av Sveriges mest eftertraktade unga talanger och hade fått smeknamnet ”Sveriges Beckenbauer”. Som 21-åring togs han ut i Sveriges VM‑trupp till Argentina-VM 1978. Speltid blev det inte, men att ta plats i en VM‑trupp som allsvensk spelare från Örebro säger ändå något om nivån.
Åman stannade kvar i Djurgårdens IF i resten av sin elitkarriär och var bland annat med om att ramla ur Allsvenskan med DIF 1981 men trots det stannade han kvar i klubben fram till 1983 då han valde att varvar ner i lägre divisioner för att sedan helt sluta med fotbollen redan vid 26 års ålder. Han gick senare till en karriär i reklambranschen och som författare. Han har bland annat gett ut böckerna ”Idrottsplatsen i våra hjärtan”, ”Domslut” och ”Udda lirare”.
John Alvbåge. Hur kunde vi missa John Alvbåge? Kanske för att hur stor Alvbåge än må vara i ÖSK-sammanhang så är kanske inte landslagsspel det första vi tänker på när vi tänker på John Alvbåge.
Alvbåge kom till Örebro SK första gången 2003. Han hade då redan spelat seriefotboll under ett par år i först Torslanda IK och sedan Västra Frölunda där han redan som 18-åring hade fått spela 12 Allsvenska matcher för göteborgsklubben. I ÖSK blev han sedan en självklar del av laget 2003-2005 och senare också 2008-2011 och bloggen minnas att Alvbåge var en del av ett mycket bra ÖSK-försvar där bland andra Patrik Anttonen, Mikael Danielsson, Samuel Wowoah, Magnus Wikström och Michael Almebäck ingick i olika konstellationer. 2010 var Alvbåge en stor del i att ÖSK, under Sixten Boström, slutade trea i Allsvenskan och kvalificerade dig för europaspel.
Under sin tid, framförallt under den andra sejouren, i ÖSK fick Alvbåge något av en ikonstatus i klubben.
Gällande landslaget och kopplingen till VM så togs Alvbåge ut som tredjemålvakt bakom Andreas Isaksson och Rami Shaaban till Tysklands-VM 2006. Alvbåge spelade då IFK Göteborg. Någon speltid var nog aldrig planerad från förbundskapten Lars Lagerbäcks sida men på en av landslagets sista träningar innan premiären mot Trinidad och Tobago träffades Andreas Isaksson av en boll i huvudet och drabbades av en lättare hjärnskakning vilket gjorde att Rami Shaaban fick starta matchen med Alvbåge som reserv. Isaksson var sedan tillbaka och spelade övriga matcher i turneringen vilket gjorde att det aldrig blev någon speltid för Alvbåge i turneringen.
Utöver spel med ÖSK har Alvbåge representerat IFK Göteborg, danska Viborg FF, Minnesota United i amerikanske MLS, norska Staebek, cypriotiska AC Omonia och Nea Salamis samt IK Sirius, Lindome GIF, Akropolis IF samt IFK Lindesberg.
Idag är John Alvbåge målvaktstränare i norska Sarpsborg 08 där även hans son, Logan Alvbåge, är en talangfull målvakt.
Plats: Behrn Arena Tid: Onsdagen den 10 juni klockan 19.00 Domare: Niclas Karlsson (ass. Alexander Milovanovic och Robert Nyberg, 4e. Honraw Ghassali) På TV: Tv4 Web-TV: Tv4 Play Hockeykrock: Nej, ÖHK har inte börjat sin säsong ännu. Publik: 4 044
Matchfakta. 19′ Samuel Wikman 77′ Nils Eriksson 78′ Giuseppe Bovalina (bortdömt för offside) 83′ 0-1 Yacqub Finey (Taiki Kagayama) 86′ Alexandros Pantelidis 89′ Giuseppe Bovalina (bortdömt för offside)
Matchtrupper. ÖSK: Alai Ghasem, Victor Sandberg, Jacob Ouro Ortmark, Edwin Ibrahimbegovic, Samuel Wikman, Manasse Kusu, Antonio Yakoub, Christopher Redenstrand, Dino Salihovic, Hasan Dana, Lowe Astvald, Kalle Holmberg, Erman Hrastovina, Fabian Wahlström, Giuseppe Bovalina, Kim Dickson, Buster Runheim, John Stenberg, Jakub Ojrzynski och Ahmed Yasin. Saknas i ÖSK: Erik McCue (långtidsskadad), Wessam Dukhan (långtidsskadad), Hampus Söderström (långtidsskadad).
Sundsvall: Jonas Olsson, Alexandros Pantelidis, Marc Manchon I Armans, Hugo Aviander, Taiki Kagayama, Joshua Mambu, Lucas Forsberg, Nils Eriksson, Malte Hallin, Jeremiah Björnler, Suwaibou Kebbeh, Wilmer Bjuhr, Alieu Atlee Manneh, Miguel Sandberg, Samuel Tammivuori, Elvis Hansson, Yacqub Finey, Kawa Mazen, Mille Eriksson och Amaro Bahtijar.
Kommentar (efter matchen). Örebro SK gör en strålande första halvlek i hemmamötet med GIF Sundsvall. Laget gör egentligen allt rätt utom det där sista lilla. 73-27% i bollinnehav, 10-2 i avslut, 5-1 i skott på mål och 6-1 i hörnor säger egentligen allt om hur första halvlek såg ut. ÖSK hade allt och spelade ut Giffarna efter noter. Med en mer effektiv och skarp offensiv hade ÖSK mycket väl kunnat gå in i paus med en tydlig ledning.
Men tyvärr blir det inga mål alls och i andra halvlek är det en betydligt jämnare match efter att ÖSK gett bort stora delar av initiativet från första halvlek som till slut, som så många gånger de senaste åren, slutar med att bortalaget gör ett mål på en av sina få chanser och därmed tar hem alla tre poängen. ÖSK gör visserligen två mål genom högerbacken (!) Giuseppe Bovalina men båda döms bort för offside.
Bloggen stora (stora) frågetecken är dock varför det är så svårt för ÖSK i den offensiva delen av spelet?
Avsaknaden av en anfallare som gör mål är påfallande och med facit i hand måste det ses som ett felbeslut att inte ta in en 9a under vinterns transferfönster.
Bloggen vet med säkerhet att det fanns en möjlighet att låna in Djurgårdens Kalipha Jawla (som istället hamnade i Nordic) men att Rikard Norling inte ville ha honom då han haft honom tidigare i FC Stockholm 2024 och då inte uppskattade spelarens attityd och att man såg att Erman Hrastovina redan fanns i truppen.
Bloggen kan förstå hur Rikard Norling resonerar när han tycker att Erman Hrastovina har allt som en anfallare behöver ha i hans spelsystem. Problemet är att Hrastovina inte gjort ett enda mål för A-truppen på över 1000 spelade minuter i tävlingssammanhang. Kalle Holmberg å sin sida saknar lite av den där snabbheten och förmågan att pressa som Norling vill ha i sitt sätt att spela och därför har Holmberg fått nöta bänk eller spelat (som i matchen mot Sundsvall) i en nummer 10 roll istället för som anfallare. Istället har lagledningen valt att placera Ahmed Yasin som spjutspets i de två senaste matcherna. Inget ont om Yasin men han kommer betydligt bättre till sin spets som ytter och inte som striker.
Nej, hela den här soppan med vem som ska spela anfallare (Erman, Kalle eller Ahmed) har inte gynnat ÖSK och det syntes än tydligare i matchen mot Sundsvall. I andra halvlek mäktar ÖSK med ett enda skott på mål.
Det är inte tillräckligt bra och här måste ÖSK göra någonting konkret under sommarens transferfönster.
Finns det inget positivt med matchen mot Sundsvall då? Jo, att Manasse Kusu var tillbaka på planen. Kusu var i det närmaste planens bäste spelare under de första 45 minuterna. Efter paus mattades han tydligt av men det är också att vänta efter den skadefrånvaro han haft. Men klart är ändå att Manasse Kusu kommer att vara en oerhört tillgång för ÖSK under hösten så snart han kommit upp i kondition och matchtempo igen.
Håll koll på (inför matchen). att det är något av en första ”måstematch” som väntar när ÖSK tar emot jumbon GIF Sundsvall. Giffarna har inlett säsongen svagt och har redan hunnit sparka sin tränare men är trots det endast 6 poäng efter ÖSK i tabellen och för ÖSKs del är det dessutom bara 2 poäng ner till negativ kvalplats. En seger mot Sundsvall vore ytterst välkommet i det här läget.
Avstängningsläget.
ÖSK: har ingen spelare avstängd men John Stenberg och Kalle Holmberg blir avstängda vid ytterligare ett gult kort.
Sundsvall: har ingen spelare avstängd men Alieu Atlee Manneh och Marc Manchon blir avstängda vid ytterligare en varning.
Nerikes Allehanda har intervjuat ÖSKs sportchef Enes Ahmetovic med anledning av det snart öppnande transferfönstret och till tidningen säger Ahmetovic att man tittar på lite olika alternativ och olika möjligheter till att ta in ytterligare någon offensiv spelare. Kanske en anfallare, kanske en spelare för någon av de tre nummer tio-rollerna strax bakom.
Något rent köp av en spelare är inte aktuellt enligt Ahmetovic utan det handlar istället om antingen kontraktslösa spelare eller lån.
Ahmetovic nämner också att det finns intresse för ett par spelare i truppen men att inga konkreta bud ligger på bordet. Han nämner dock att man just nu går in i den kanske allra mest aktiva perioden och att det under de kommande veckorna kommer att utkristallisera sig.
Ska bloggen tycka något om eventuella nyförvärv så tänker vi dels att de återstår fyra matcher innan VM-uppehållet och att dessa fyra matcher mycket väl kan komma att ge ÖSK helt olika förutsättningar.
Låt säga att ÖSK tar ett par kanske tre segrar av dessa fyra matcher och parkerar in på en trygg och stabil mittenplacering med häng på övre halvan så kan det ge helt andra möjligheter jämfört med om man istället förlorar de där 2-3 matcherna och fullt ut dras in i den absoluta bottenstriden.
Bloggen vill därför avvakta med att dra allt för stora slutsatser redan nu om vilka spelartyper som kan tänkas behöva komma in men vi kan väl ändå konstatera att det varit en ganska hård press på de yngre spelarna under våren och att i takt med att de skadade spelarna återvänder till spel kommer det också att ge andra dimensioner av ÖSKs trupp inför hösten.
Det ska helt enkelt bli intressant att se varåt den här säsongen tar vägen inom den närmaste månaden.
Det svenska transferfönstret öppnar den 8 juli och håller öppet till den 29 augusti.
Innan VM-uppehållet möter Örebro SK i tur och ordning GIF Sundsvall (hemma), Falkenbergs FF (borta), Sandvikens IF (hemma) och avslutar med att möte Ljungskile SK (borta).