Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

ÖSK nollar 2016

När Simon Åström på stämman igår nämnde några ord om Elitfotbolls budget för 2016 framkom att man inte räknar med några större förändringar jämfört med hur det såg ut år 2015.

Man räknar med intäkter i samma storleksordning som förra året och därmed kommer även kostnadssidan att se ut på ett liknande sätt.

Matchintäkter.
Den stora osäkerhetsposten är hur stora matchintäkterna kommer att bli. Dessa ökade ju med närmare 40 % från 2014 (7.647) till 2015 (10.659). Utmaningen för år 2016 är i första hand inte att öka dem ytterligare utan att försöka bibehålla dem på 2015 års nivå. Ökningen från 2014 till 2015 berodde inte så mycket på att den genomsnittliga publiksiffran ökade med ca. 300 personer utan på att det såldes betydligt fler fullprisbiljetter till Stockholmslagens supportrar.

Även för det här året tycker man att man fått bra dagar för matcherna mot Stockholmslagen, men konstaterar samtidigt att efter en vårsäsong med bra publikmatcher så kommer en höst med normalt sett mindre attraktiva lag. Utmaningen kommer därför att vara att hålla publikintresset vid liv, vilket i sin tur nog kommer att vara beroende på hur det går för laget.

Marknadsintäkter.
Från ÖSKs sida räknar man inte med någon större – om ens någon – ökning av marknadsintäkterna jämfört med 2015. Visserligen har säljverksamheten lagts över i samarbetsavtalet med Lagardère, men man tror att det kommer att ta tid för dem att så att säga komma upp i varv. Dessutom är det ju så att det mesta av försäljningsarbetet görs under perioden mellan säsongerna. När allsvenskan drar igång i början av april skall i princip den försäljningen vara avklarad. Lagardère garanterar en viss inkomstnivå och det är väl antagligen denna man budgeterat för.

Sändningsrättigheter/SEF-medel.
I och med den nya beräkningsmodellen som baseras på lagets placering under de senaste 5 åren så kommer det inte att ske några dramatiska svängningar i storleken på dessa intäkter. Man vet redan nu med rätt stor sannolikhet hur mycket man kommer att få.

Försäljning av spelare.
Man har inte räknat med några intäkter från spelarförsäljningar. Det kommer man aldrig att göra, enligt Åström. Om någon spelare säljs så kommer de intäkterna att ses som en bonus som kan investeras i verksamheten framledes.

Kostnadssidan.
Storleken på kostnaderna kommer att anpassas till de intäkter som bolaget har. Det blir alltså till att börja med ungefär som i år i och med att man inte räknar med några intäktsförstärkingar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.