Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

Årskortskampanjen

Eftertraktat plastkort

120324. Mot ett rekordår.
Just som jag trodde att ÖSK tagit sin egen räknare på allvar och börjat uppdatera den mer frekvent, så verkar det tyvärr som om den fastnat på 2783. Till undsättning kommer något överraskande Aftonbladet, som hört sig för hos de allsvenska klubbarna hur det går med biljettförsäljningen. Mikael Karlberg, som ansvarar för biljettadministrationen hos ÖSK, rapporterar att just nu ligger man på 2.800 biljetter och att prognosen pekar mot 3.000, vilket är 100 mer än vad man hos ÖSK tidigare har sagt var en optimistisk prognos.

Till privatabonnemangen kommer sedan företagskorten och av dem räknar man med att få ut 2.200 stycken. Detta skulle tillsammans ge 5.200 kort, vilket nog är ett nytt årskortsrekord. Förra året hade man en årskorträknare på hemsidan som räknade både privat- och företagsabonnemangen. Den stannade på 5.020 den 8 april, då laget spelade sin första hemmamatch. År 2010 blev totalen 4.480.

120321.
Just som jag var på väg att klaga över att ÖSK inte uppdaterat årskortsräknaren så gjordes det. Bra det, även om jag fortfarande tycker att det inte sker tillräckligt ofta. Har man en räknare av den här typen så bör den uppdateras varje dag – annars kan man (nästan) lika gärna vara utan.


Den senaste noteringen på 2.783 är bara 15 platser lägre än vad man nådde förra året. Helst vill man i år nog nå 2.900 som är budgeten och det är nog anledningen till att man inte släppt några lösbiljetter än. Det kan jag förstå även om jag tycker att man kanske skulle kunna börja sälja lösbiljetter till Östra Läktaren som än så länge inte har varit så populärt bland säsongsabonnemangsköparna.

Kampanjandet rullar på i de sociala medierna med en notis och en annons hos Facebook.

och vidare till Twitter.


Hos Google+ finns man inte representerade, men det finns ju å andra sidan nästan ingen annan heller.

På hemsidan är det inte lika lätt att hitta fram till årskortsräknaren. Den finns ju på en undersida, som man kommer till via en allmänt hållen uppmaning att teckna ett säsongsabonnemang.


Jag undrar om det förhållandevis stora engagemanget i de sociala medierna innebär, att man försöker locka till sig nya publikgruppen. De ”traditionella” årskortsköparna når man ju i princip ändå.

120315.
ÖSK verkar nu ha dragit igång säsongens årskortskampanj. Via sociala medier länkar man till sin kampanjsida, där man uppmanas att köpa ett säsongskort. En nyhet rent distributionsmässigt är att man kan beställa årskortet via hemsidan och sedan få det hemsänt tillsammans med en faktura. Smidigt och praktiskt så när som på att man i princip har små möjligheter att själv välja var man vill sitta. ÖSK lovar att välja bästa möjliga plats utifrån önskemål om läktare och prisklass. Nu är ju smaken som baken, så det är inte alltid säkert att vad ÖSK tycker är bäst är vad berörd åskådare tycker. Hur som helst är det en praktisk lösning för de personer, som inte har möjlighet att besöka Örebrokompaniet. Fast ännu bättre vore det om man också kunde få bestämma själv var man vill sitta. Vi får väl hoppas att den möjligheten kommer nästa år.

Intressant är att man på kampanjsidan lagt in en räknare som visar på hur många årskort som sålts. Den står idag på 2.488, vilket jag tror är en rätt bra siffra även om man behöver ta sig en bit till för att nå årets budget. När FotbollDirekt ringde runt till de allsvenska klubbarna i mitten av januari rapporterades det från ÖSKs håll att man bara sålt 1.200 stycken, men tryckte samtidigt på att det var annorlunda förutsättningar jämfört med tidigare år. Förra året sålde man totalt 2.798 stycken och årets målsättning verkar ligga på 2.900. Jag är dock inte säker på om alla de 2.798 som rapporterades för förra året verkligen avsåg alla 15 matcherna. Det gjordes några försäljningsförsök senare under säsongen också.

I början av mars förra året (för att ha ytterligare en jämförelsepunkt) låg försäljningen på 2.150 kort, vilket då var en ökning med 13 % jämfört med 2010.

Nu är den stora frågan för ÖSKs biljettansvariga, när man skall öppna lösbiljettförsäljningen. För när man gör det så ryker i princip alla de bra platser som eventuellt finns kvar för de som vill köpa årskort till en bra plats. Så fort en lösbiljett sålts till en viss plats kan denna plats ju inte användas för årskorten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.