SvD skriver idag:
Annonskris äter av Stampens vinst
Publicerad: 16 februari 2009, 10.42. Senast ändrad: 16 februari 2009, 10.54
Mediekoncernen Stampen, som bland annat äger tidningen Göteborgs-Posten, redovisar en vinst före skatt på 107 miljoner kronor för 2008, vilket kan jämföras med en vinst före skatt på 511 miljoner kronor under året före.
Vad har då detta med ÖSK att göra? Förmodlingen inte så mycket. Stampenägda Nerikes Allehanda tillhör Sportklubbens större sponsorer hrrm samarbetspartners. Stampen är ägare till de två medier, som ger Örebro SK mest publicitet. Sedan tidigare har ju Nerikes Allehanda tillhört Stampen-gruppen och under förra året köpte man även Svenska Fans.
Än så länge bedrivs de båda nyhetskanalerna helt självständigt och oberoende av varandra. Frågan är dock om Svenska Fans på sikt kommer att kunna överleva som en fristående verksamhet om den ekonomiska krisen fortsätter och vinsten försämras ytterligare. I ett sådant fall kommer det nog att vara frestande, att inordna Svenska Fans under någon annan av koncernens internetplattformar.
Utöver NA och Svenska Fans äger Stampen även gratisannonstidningen Örebroar´n. Så greppet om den lokala annonsmarknaden är rätt ordentligt.