Unibet, som sponsrar Svensk Elitfotboll, har ändrat inriktning på det 20-miljonersstöd som betalas ut till elitklubbarna. Fram till i år har ju utdelningen varit baserat på hur många som registrerat sig hos Unibet med angivande av en favoritförening.
Från och i år har man gått ifrån den modellen och delar i stället ut pengarna uifrån hur föreningarna lyckats publikmässigt.
Unibet: Publikstödet.
De 20 miljonerna delas ut baserat på fyra olika kategorier.
Årets publiklag (12,8 mkr).
Fördelas mellan de 32 klubbarna baserat på total publik under säsongen.
Årets publikökare (3,4 mkr).
Fördelas mellan de 32 klubbarna baserat på publikförändring i absoluta tal, jämfört med föregående år.
Årets publikraket (3,4 mkr).
Fördelas mellan de 32 klubbarna baserat på procentuell publikförändring, jämfört med föregående år.
Årets läktarlyft (0,4 mkr).
Två priser om 0,1 mkr i respektive liga för klubbarna som slår sitt eget publiksnitt från föregående år i flest matcher.
Pengarna fördelas enligt nedanstående procentsatser i respektive kategori till de 32 lagen. Siffrorna avrundas för att bli till jämna tal, och justeras något för att inget lag ska kunna få mindre än 200 000 kr.
1. 10,00 %, 2. 8,50 %, 3. 7,00 %, 4. 5,75 %, 5. 5,00 %, 6. 4,50 %, 7. 4,25 %,
8. 4,00 %, 9. 3,75 %, 10. 3,50 %, 11. 3,25 %, 12. 3,13 %, 13. 3,00 %, 14. 2,88 %,
15. 2,75 %, 16. 2,63 %, 17. 2,50 %, 18. 2,38 %, 19. 2,25 %, 20. 2,13 %, 21. 2,00 %,
22. 1,88 %, 23. 1,75 %, 24. 1,63 %, 25. 1,50 %, 26. 1,38 %, 27. 1,25 %, 28. 1,20 %,
29. 1,15 %, 30. 1,10 %, 31. 1,05 %, 32. 1,00 %.