Den försiktiga uppmjukning som många nog räknat med eller i alla fall hoppats på blev det inget av – den här gången heller. I torsdags informerade regeringen om att 50-personers gränsen bibehålls på grund av den ökande smittspridningen av COVID-19, som märkts av under de senaste veckorna.
Beskedet möttes med stor besvikelse av SvFF, Svensk Elitfotboll och diverse klubbrepresentanter. (Och givetvis även av många andra representanter för idrotts- och kultursektorerna).
Regeringen: Ingen ändring i begränsningen av allmänna sammankomster och offentliga tillställningar
SvFF: 50-personergränsen kvarstår
Jag har lite svårt att förstå varför reaktionen från fotbollens sida blev så kraftiga. Det är väl tveksamt om någon av klubbarna i Allsvenskan och förmodligen inte heller i Superettan kan ta in 500 betalande åskådare och tjäna några pengar på denna begränsade publik. Detta eftersom arrangemangskostnaderna samtidigt ökar. Möjligen tänker man långsiktigt och hade hoppats att en första lättnad nu skulle kunna vara ett steg mot en liberalare inställning till publik vid nästa års matcher.
För ÖSKs del skulle en något utökad publikgräns till 500 åskådare definitivt inte leda till några ytterligare inkomster. Klubben planerade nämligen att låta platserna vid årets tre återstående hemmamatcher ges till den grupp på sammanlagt 1700 personer, som redan meddelat klubben att de inte kräver någon ersättning för de säsongskort som inte kunnat utnyttjas i år.
SEF-klubbarna, alltså klubbarna i de två högsta divisionerna, har jobbat fram en sammanställning över hur många åskådare de anser att de kan ta in under iakttagande av de säkerhetsåtgärder som förordas av Folkhälsomyndigheten.
ÖSK räknar för sin del att vid ett coronasäkrat arrangemang kunna ta emot 4.000 åskådare. Samtidigt säger ÖSKs VD Simon Åström att någon nettoinkomst kommer man inte att kunna se innan man tar in fler än 3.000 åskådare.
För ÖSKs del gäller generellt att matchinkomsterna inte betyder så mycket resultatmässigt. Marknadsinkomster och ersättningen för TV-rättigheterna väger betydligt tyngre.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Inkomster | ||||||
Match inkomster | 7,6 | 10,7 | 11,4 | 9,4 | 8,1 | 8,5 |
Match kostnader | -4,2 | -4,5 | -5,2 | -2,8 | -4,0 | -4,0 |
Match, netto | 3,4 | 6,2 | 6,2 | 6,6 | 4,1 | 4,6 |
Marknad inkomster | 26,6 | 28,5 | 26,3 | 24,8 | 23,0 | 22,3 |
Marknad kostnader | -6,9 | -7,0 | -8,4 | -6,7 | -8,1 | -8,9 |
Marknad, netto | 19,7 | 21,5 | 17,9 | 18,1 | 14,9 | 13,4 |
Rättigheter, TV etc. | 11,3 | 10,8 | 12,4 | 10,7 | 13,4 | 15,0 |
Övrigt | 5,0 | 2,0 | 1,1 | 2,0 | 1,2 | 1,3 |
Inkomster, netto | 39,3 | 40,5 | 37,7 | 37,4 | 33,6 | 34,3 |