Jag fick ett epostmeddelande från ÖSK idag. De gör reklam för den kommande hemmapremiären. Helt rätt – den skall man pusha för på alla tänkbara sätt. Men…
de passade samtidigt på att göra reklam för årets matchtröjor. Om man klickar på bilden (som det väl är meningen att man skall göra) kommer man till NEH, vilka skriver att en ny webbutik är under konstruktion och att den öppnas först på fredag. Så de som tänkt att skaffa en matchtröja till premiären får nog ge sig till tåls. För om man köper den på fredag, då webbshopen enligt planerna skall öppnas, lär man knappast ha hunnit få den levererad redan till på måndag. Osv.
Jag noterar även att, såvitt jag vet, mysteriet med den märkliga prissättningen ännu inte fått någon bra förklaring. Hur kan ”reklamtröjan” vara 250 kronor dyrare? Kostar det så mycket att sätta på de två pyttesmå loggorna i bröstvårtshöjd och att trycka MALMBERGS på ryggen. Det kan det väl inte göra. Om något tycker man (=jag i det här fallet), att det borde vara billigare om man väljer att gå på matcherna, samtidigt som man sprider reklam för korvbrödsbagare, kommun och elhandlare.
Att förklara denna prisskillnad verkar hittills ha varit något av en utmaning för ÖSK. Att de alltid gjort så är definitivt inte någon bra förklaring.
Är det inte bara arbetsinsats?
Den kommer utan från fabrik och med arbetsinsatsen så läggs en kostnad på. Sen kanske man kan se det som att det är mer ”äkta” att ha precis den som spelarna har.
Men du har ju rätt, logiken i att betala för att göra reklam är ju helt off.
Den faktiska kostnaden för att sätta dit loggorna i en industriell miljö är nog försumbar. Man kan givetvis tycka att en ”autentisk” matchdress borde kosta mer. Det är bara det att skillnaden i det här fallet är så minimal. Hade det funnits en huvudsponsor på bröstsidan hade det känts vettigare. Men en prishöjning på mer än 40 % för de små loggorna är i högsta laget. En vettigare prisskillnad hade kanske varit 100 kronor.
Eller så är det så att ÖSK i själva verket vill sälja de reklamfria matchtröjorna.