Idag uppdaterade ÖSK på sin webbplats räknaren för antalet sålda årskort. Uppdateringarna sker inte längre dagligen, men när de kommer blir det större siffror. Den 17 mars var den rapporterade siffran 2.413, vilket alltså skulle innebära, att man sålt 256 årskort på fyra dagar. Vilket väl är sensationellt bra, med tanke hur nära säsongspremiären vi är. Fast å andra sida är det möjligen inte helt oväntat – jag har för mig att Simon Åström nämnde på årsmötet att det alltid brukar bli ett ryck i försäljningen alldeles innan allsvenskan drar igång.
Jag har dessutom med hjälp av en linjal upprepat försöket att uppskatta var ÖSKs försäljningsmål kan ligga. Jag kommer fram till att man nu siktar på 3.000 sålda årskort. Det stämmer i princip på millimetern, så det kan mycket väl vara så att linjalmetoden är tillförlitlig. Då jag tidigare använda mig av samma ”beräkningsmetod” så kom jag fram till att målet låg på 3.250 årskort. Så det verkar som om man dragit ner en smula på målsättningen.
Jämfört med förra året ligger man på ett klart plus. Den 14 januari, då ÖSK sålt 1.738 årskort, rapporterade man att fjolårsförsäljningen var slagen. Sedan dess har man sålt nästan ytterligare 1.000 årskort.
Ekonomiskt ser det väl heller inte så illa ut. På årsmötet nämnde Åström, att genomsnittsintäkten i år bara var 300 kronor lägre än förra året och att man även passerat fjolårets intäktssiffror. (1.738 * 300 kronor ger ca. 520.000 kronor, för den som undrar). Exakt hur den ökade årskortsförsäljningen slår kommer man dock inte att veta förrän allsvenskan är färdigspelad. Om det säljs fler årskort kommer rimligen antalet sålda lösbiljetter att minska.