Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

Årskortsförsäljningen

Antalet sålde årskort har nu passerat ett tusen. Fyrahundra fler än vid motsvarande tid föra året.

En bra siffra, eller?

Antalssiffran säger väl egentligen inte säger så värst mycket. Dels har jag en känsla av att biljetterna släpptes tidigare i år än vad som var fallet förra året. Dels behöver ÖSK sälja betydligt fler årskort för att intäktsmässigt matcha fjolårssiffran. Enligt min egen grova gissning behöver man för den kommande säsongen sälja 3.500 årskort eftersom man sålde knappa 2.000 förra året (företagsplatserna oräknade).

Att ha sålt kraftigt rabatterade årskort till redan existerande årskortsinnehavare är inte så mycket att skryta över. Det säger sig själv att dessa säljer bra. Speciellt som ÖSK av försäljningstaktiska skäl inte vill tala om vilka priser som kommer att tillämpas efter årsskiftet. Även möjligheten att betala månadsvis med hjälp av autogiro gör det säkert lättare att sälja biljetter under den betalningstunga månaden december.

Fortsätter man med det rabatterade erbjudandet efter nyår, återgår man till fjolårspriserna eller lägger man sig någonstans mitt emellan? Det kommer nog att styras av försäljningen. Men eftersom det säkert kommer att vara långt till 3.500 även på nyårsafton lutar det väl mot att priserna kommer att fortsätta att vara rätt kraftigt rabatterade på nyåret jämfört med årets priser. Utmaningen för ÖSK är ju att lyckas sälja 1.500 biljetter (min skattning) till personer som inte hade något säsongsabonnemang förra året. Först om man lyckas med det kan man tala om succé. Och då har man ändå inte ökat biljettintäkterna jämfört med 2018.

NA har rätt okritiskt hakat på ÖSK-informationen och beskriver det hela som en supersuccé. Vilket det knappast kan sägas vara innan ÖSK totalt sett sålt betydligt fler årsabonnemang än vad man gjorde förra året. Hur många man sålt vid en given tidpunkt innan årsskiftet är ointressant – speciellt om förutsättningarna inte är desamma. Och det är de ju inte.

Intressanta frågor för NA att ta opp med ÖSK tycker jag hade varit hur många abonnemang man måste sälja innan biljettintäkterna matchar fjolårets. Samt hur många av det tusental abonnemang som sålts hittills som köpts av personer vilka inte hade ett säsongsabonnemang det här året.

NA: ÖSK:s supersuccé – har nästan fördubblat antalet sålda årskort

1 kommentar – kommentera

BoP

Jag tycker att det är positivt att ÖSK gör ett försök med rabatterade årskort. Det kan få positiva effekter både kortsiktigt och långsiktigt, men det finns ju förstås massor av risker med det också.

Hur reagerar årskortsinnehavare inför säsongen 2020 om priserna höjs för det är väl rimligen en tillfällig kampanj? Blir tappet inför 2020 större än ökningen inför 2019? Vad händer med sponsorpaketen? Subventioneras paketen där det finns årskort? Om inte, kommer företag teckna privatabonnemang istället?

Hoppas ÖSK kunna öka övriga matchintäkter (kioskverksamhet, souvenirer) osv tack vare billigare årskort? Om så är fallet, så bör nog ÖSK leta efter en bättre samarbetspartner än NEH när det gäller souvenirer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.