Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

Reapriser på Södra

ÖSK skriver idag på sin hemsida, att man erbjuder ett sittplatsabonnemang för resterande hemmamatcher på Behrn Arena. Erbjudandet gäller hela södra läktaren. Priset för biljetten är 999 kronor, vilket utslaget på de nio återstående matcherna blir 111 kronor per match. Billigare alltså än att köpa lösbiljetter för ståplats till dessa matcher. Ett intressant experiment för att testa priselasticiteten hos fotbollspubliken. För ståplatspubliken borde detta väl vara ett intressant erbjudande kan man tycka. De får biljetten billigare än vid köp match per match samtidigt som de har möjligheten att få tak över huvudet när vädret är mindre bra – som det säkert kommer att vara vid något eller några tillfällen.

För de som köpte sitt biljettabonnemang före säsongens början kan erbjudandet möjligen kännas lite surt. De betalade nämligen närmare 2000 kronor för att se samma matcher från samma läktare. Fast deras platser är nog i allmänhet något bättre än de som bjuds ut nu, vilket emellertid knappast är värt en tusenlapp.

Risken med den här typen av alltför bra erbjudanden är att publiken vill tillvänjd och i fortsättningen inte köper sina abonnemang till fullt pris före säsongstarten i avvaktan på att ÖSK skall komma med rabatterade erbjudanden senare. Visserligen blir lösbiljetterna något dyrare, men om man missar en eller annan match så är abonnemangens prisfördel uppäten.

2 kommentarer – kommentera

Hemvändarn

Jo, lite gramsen blir man då man som jag sitter på södra. Men framför allt undrar jag om det här betyder att man har ett intäkts problem och försöker skapa lite tidiga intäkter och publiksiffror. Jag ser ju hellre att vi har ordentligt med publik och tycker initiativet är bra även om priset kanske är lite väl bra sett till vad man behöver betala för hela året.

Ficedula hypoleuca

Likviditeten har varit bra under de senaste åren och skulle det knipa går det säkert att komma öveens med Spelarvinvest om ”någonting”. Så ekonomin handlar det knappast om.

Publiksiffrorna har så här långt varit en besvikelse och på det här sättet vill man väl förbättra åskådarsiffrorna. Dessutom får man den positiva bieffekten om man säljer tillräckligt många abonnemang att det blir fler åskådare på den läktare TV-kamerorna är riktade mot. Det ser bättre ut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.