Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

Publiktappet

NA har upptäckt, att det inte var så många åskådare på årets första två matcher som det var förra året. Då hade ju ÖSK väldigt bra siffror i de tre första hemmaomgångarna med ett snitt på nästa tiotusen åskådare. Förväntningarna på laget var höga efter framgångarna år 2010 och laget spelade rätt bra under de första matcherna.  För att få sifforna att se ännu sämre ut än vad de förmodligen är har dessutom  NA:s Jonas Brännmyr (som jag trodde var en duktig journalist) trasslat in sig när han räknat fram hur publiksiffrorna varit jämfört med förra året.

Att jämföra publiksiffror år mot år är inte alltid så lätt. Olika lag drar olika många åskådare och dessutom spelar ett antal andra faktorer in. Men i princip kan man göra på två sätt. Antingen jämför man omgång för omgång eller så jämför man lag för lag. Den senare metoden har dock den nackdelen att det inte är samma lag som spelar i allsvenskan år från år. Nyuppflyttade lag är inte några stora publikmagneter, även om undantag finns som till exempel ÖSKs första match hemma förra året då man mötte Syrianska och det kom drygt 10.600 åskådare. Brännmyr har i sin jämförelse använt sig av båda metoderna för att få det hela att se riktigt jävligt ut (antar jag).

Men visst ser siffrorna rätt klena ut – speciellt den låga publiksiffran mot Helsingborg måste ha inneburit en stor missräkning. För den som verkligen vill veta hur det ser ut på publikutvecklingssidan hänvisar bloggen gärna till sin egen uppföljning av saken. Där kan man se hur ÖSK ligger till både omgång för omgång samt motståndarlag för motståndarlag samt hur publikutvecklingen var match för match under hela fjolårsäsongen.

Bloggen har dessutom gjort en liten ”specialutredning” och jämfört de första två omgångarna samt det slutliga publiksnittet under åren 2009-2012.

År 2009 2010 2011 2012
Omg. 1 9 185 6 094 10 654 6 729
Omg 2 8 158 5 627 8 437 5 612
Snitt omg 1-2 8 672 5 861 9 546 6 171

Årssnitt 7 880 7 704 7 400

Paradoxalt nog med tanke på publiksiffrorna har försäljningen av årsabonnemang i år gått bättre än förra året. Målet i år var att sälja 2.900 abonnemang,vilket var en mindre ökning jämfört med förra året. Enligt Michael Karlberg hos ÖSK har man sålt några hundra fler i år. Totalsiffran inklusive samarbetspartners och ÖSK Ungdoms gratisabonnemang uppger han att man distribuerat 5.200 kort. Det tycker jag låter lite, sponsorerna borde väl svara för drygt 2000 kort de med och då finns det inget utrymme för fotbollssektionens kort. Fotbollsverksamheten inom ÖSK Ungdom har ju ca 800 aktiva utövare.

Av en artikel i dagens papperstidning framgår det varför platserna på Östra Läktaren plötsligt blivit obokningsbara. Det rör sig i det fallet om ytterligare ett gratiserbjudande. ÖSK vänder sig till de högstadieelever som deltog vid antivåld-dagen på Conventum tidigare i år. De erbjuds nu att se matchen gratis. Klubben har reserverat 1.000 biljetter för detta ändamål.

Publiksammanställning för år 2009 och 2010 (omgång för omgång och match för match).

1 kommentar – kommentera

Jonas Brännmyr

Hejsan!

Två trådar du tar upp:
1) Vi har inte plötsligt ”upptäckt” detta, utan har helt enkelt valt att låta grejen vila från Helsingborgsmatchen fram tills nu när det åter är aktuellt med en hemmamatch.
2) Att jämföra Helsingborg hemma i omgång tre med Helsingborg hemma i omgång två och att jämföra premiär mot nykomling med premiär mot nykomling, mer rättvisande än så kan det väl knappast bli? Sedan kan man givetvis jämföra på en handfull andra sätt också, men inte kan du väl påstå att det är att lura någon att jämföra så?

Bra jobb med bloggen, förresten. Kör hårt!

// Jonas Brännmyr.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.