Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

Publikutvecklingen

Om det är något som oroar Jan Karlsson & Co. förutom det sportsliga tappet förra året borde det vara ÖSKs publikutveckling. Det är förmodligen så, att det i hög grad är publikutvecklingen som driver flera av de övriga intäktskällorna. Inte nödvändigtvis från en säsong till en annan, men helt säkert mera långsiktigt. Det finns säkert en hel del trögheter i de avtal ÖSK sluter med sina samarbetspartners/sponsorer.

Jag har ställt samman några sifferserier på  olika aspekter med avseende på publikutvecklingen.

2007 2008 2009 2010 2011
Intäkter (mkr) 10,7 10,8 11,9 11,3 13,2

ÖSK publiksnitt 8 818 8 660 7 886 7 704 7 400
ÖSK Allsvenskan 114 634 129 900 118 290 115 560 111 000
Cuper 1 667 1 856 9 914
Totalt ÖSK 114 634 129 900 119 957 117 416 120 914

Allsvenskan 1 867 039 1 868 803 1 908 739 1 564 207 1 758 348
Andel i % 6,1% 7,0% 6,2% 7,4% 6,3%
Snittintäkt (kr) 93,37 83,43 98,94 96,56 108,85

Anm. År 2007 var sista året med bara 14 lag i allsvenskan.

Högre intäkter men färre åskådare.
Det mest anmärkningsvärda här är väl ökningen av intäkterna år 2011, trots att publiksnittet för ÖSKs allsvenska matcher sjönk. Nu kom ju i och för sig nästan 10.000 åskådare för att se cupmatcherna, men vid dessa var det lägre biljettpriser, så de kan inte ha betytt så mycket. En förklaring till de högre intäkterna är säkert att biljettpriserna höjdes. En annan att ovanligt många med säsongsabonnemang avstod från att se vissa matcher. De matcherna var ju betalda, men gav färre åskådare.

Kraftig ökning av snittintäkten.
Den högre snittintäkten per åskådare skulle kunna tyda på detta. Pengarna för säsongsbiljetterna är ju inbetalda oberoende av om någon ser matchen eller ej. Om det var färre åskådare med matchdagsbiljetter så förstärktes denna tendens ytterligare. Om färre företagskunder ser matcherna åker också den redovisade snittintäkten upp. Det behöver alltså inte vara så att en högre snittintäkt nödvändigtvis är en indikation på att det går bra. Den betyder nog snarare att även om man sålde många säsongsbiljetter, så ”svek” olika delar av publiken.

Sponsorbiljetterna ej medräknade.
När det gäller publikintäkterna har jag för mig, att de åskådare som får sina biljetter genom olika typer av ”sponsor”paket inte tas med i det redovisade beloppet för publikintäkter. Avgiften för deras biljetter ingår i stället i marknadsintäkterna eftersom de är en del av det paket som klubben säljer. Detta gör ju att inträdet för stora delar av publiken på Norra Läktaren inte kommer med i beräkningarna. För att få en verklig bild av hur snittintäkten för den ”civila” delen av publiken utvecklas skulle man behöva en uppgift om hur stor andel av publiken som kommer med biljetter de på ett eller annat sätt betalat själva. Men den siffran har jag inte tillgång till.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.