120214 (Valentin)..
Sedan sist har ÖSK faktiskt haft lite bättre fart på tillströmningen av ”Följare” (som twitter i sin vishet översatt ”Followers” till). Kul med nästan helt nya ord.
Nåväl, ÖSK Fotboll har sedan Hanna-dagen ökat sina intressenter till 689 stycken, en ökning med 173 om jag räknar rätt. Örebro Hockey har samtidigt nått upp till 444 Följare, vilket innebär en ökning med bara 158 personer. Hockeyn sackar med andra ord (relativt sett).
Bloggen för sin del undrar i kväll vad det egentligen är för mening med att vara en Följare till @óskfotboll, men litar på att de andra 688 vet det.
120105 (Hanna).
Sedan Luciadagen har hockeylaget ökat antalet followers från 198 till 286 (en ökning på 88), medan ÖSK Fotboll ökat med mer beskedliga 33 st. (från 483 till 516). Det är för bloggen oklart varför dessa Twitterkonton har några Followers alls, eftersom informationsflödet är rätt begränsat och på det hela taget ointressant. Det verkar inte som någon av klubbarna ännu funderat ut något bra sätt att använda Twitter på (om det nu finns några bra sätt). Man lägger ut länkar till information som finns på andra ställen på internet och som de intresserade och insatta redan har tillgång till. Och för de som inte är så intresserade finns det ingen anledning att följa Twitterkontot i fråga. Varför @oskfotboll har 516 Followers är än så länge en obesvarad fråga.
111213 (Lucia).
Jag tycker att det verkar som om Örebro Hockey borde ha varit lite försiktigare då de utmanade fotbollen om att få flest Followers på Twitter. Visserligen har antalet intresserade hockeyentusiaster ökat från 126 till 198 sedan utmaningen sjösattes. Men eftersom ÖSK Fotboll redan då hade 458 personer, som följde deras twittrande (av någon obegriplig anledning), så återstår det en hel drös innan de ens är ikapp ÖSKs historiska notering. Dessutom har faktiskt fotboll (@oskfotboll) ökat på sin åskådarskara till 483.
Riktigt vad dessa 483 hoppas på skall uppenbara sig i Twitterströmmen är oklart. Inläggen från Västra Läktaren är få och utglesade. Det senaste hade datumstämpeln 5 december, då man hälsade Tomer Chencinski välkommen till klubben. OK, de väntar givetvis på en mittback och minst en mittfältare, men ändå.
Hur det går i Pelletskampen undrar jag om någon vet.
111130 (Anders).
Det haglar utmaningar över ÖSK Fotboll för tillfället. Nåja, det var kanske en sanning som kräver en viss modifikation. Men ändå, två stycker mer eller mindre välkända utmaningar har bloggen i alla fall råkat snubbla äver. Vem vet – det kanske finns fler?
På sin Facebooksida skriver ÖSK Fotboll: Under gårdagen utmanades vi av Örebro Hockey på twitter. De tar nu upp kampen om att få fler followers. Självklart ska vi visa vilket lag i stan som är störst, eller hur? Följ oss på twitter.com/oskfotboll
Utgångsläget ser rätt positivt ut för Sportklubben, som i dagsläget redan har 458 Followers (det heter så på twitterspråket). Örebro Hockey som verkar ha ett rätt nyöppnat Twitterkonto har bara 126 stycken, som följer dem. Fahlander själv har betydligt fler så han kanske siktar på att masskonvertera dem.
Eyravallsbloggens skribent som på det hela taget är rätt tveksam till användandet av så kallade sociala medier kände ändå, att det kunde vara på sin plats att göra en insats till sin favoitklubbs fromma och loggade därför in på sitt nästan bortglömda Twitterkonto. Bara för att upptäcka att han redan var en av de 458. Så kan det gå.
Men besöket var inte helt utan positiva resultat. Föredettingarna Alvbåge och Bedoya kunde nämligen sorteras bort från framtida Twitterflöden.
Den andra utmaningen dök upp vid ett besök på Degerfors hemsida (av alla märkliga platser). Det visar sig nämligen att ÖSK och Degen utkämpar en Pelletskamp. Enligt Degerforssidan är det miljoner som står på spel på prissidan i form av en sponsorpott. (Utbetalt in natura måhända?). Hos ÖSK har det väl inte ens knystats om att man är indragna i den här typen av tävling. Men det är klart – genom att skriva att man tävlar mot ÖSK ökar man säkert försäljningen av degerforsförmedlad pellets på andra sidan de Blå Bergen.
Jag skall försöka besvara din fråga om twitter.
Att följa ÖSK på twitter är ett sätt att identifiera sig som ÖSKare som twitter användare, det är det ena i ekvationen.
En annan del är att twitter används i samband med sportklubben live sändningar.
Ytterligare en del är att om man använder twitter så gör man det flitigt annars inte alls. Twitter ger dig någonting när du aktivt läser och hanterar de som du själv följer. Det är inga problem att följa någon som aldrig eller sällan postar någonting på twitter. Det stör inte din twitterström och när de väl postar nånting så kan det vara intressant. Det som stör är de som twittrar mycket om sådant du inte är intresserad av.
Twitter är förvisso intressant – delvis för att jag inte begriper mig på det. Men jag ser det främst som ett kommunikationshjälpmedel man kan använda sig av för att följa personer/organisationer som man inte följer eller kan följa på något annat sätt. Om man till exempel vill veta vad vår utrikesminister tycker om saker och ting kan man följa hans twitterflöde. Det ger nog en inblick i hans tankevärd som man förmodligen inte kan tillgodogöra sig på något annat sätt. Samma sak med Fahlander.
Men detta gäller inte för organisationer som ÖSK Fotboll och Örebro Hockey. De trycker ut sina nyheter via en mängd andra kommunikationskanaler och diskuteras flitigt i forum etc. Därför finns det som jag ser det ingen anledning att följa dem på Twitter eftersom deras nyheter ändå når fram på flera olika sätt.
Som aktiv twitteranvändare så är det via twitter du får reda på när det finns nyheter, bloggposter etc. Ju mer jag använder twitter, ju mindre besöker jag bloggar och hemsidor. När fler och fler personer och organisationer börjar använda twitter surfar jag runt allt mindre. Detta gör att twitter kan driva upp ditt besökarantal på samma sätt som facebook. Dock så ligger facebook långt före twitter men twitter är inte lika utelämnande för dig som person.
Titta på hur osynligahanden ändrat sitt skrivande. ”Korta snabba reflektioner på Twitter, lite längre kommentarer på Facebook och händelser som förtjänar mer utrymme får det på bloggen.” som han själv beskriver det på sin twitter profil.
Twitters genomslag ser väldigt olika ut inom olika områden. Journalister och bloggare har länge varit dominerande. Under senaste året har det kommit en större våg av artister, idrottare och politiker. Nu glider jag iväg lite men för bloggens räkning så skulle väl twitter främst fungera som ett skylt fönster. En post med länk till varje nytt blogginlägg. Ta vår fd målvakt John Alvbåge. han har ca 1800 pers som följer honom men följer själv ca 80 personer. Att kika vilka John följer är delvis ren kändis beundran men också ett sätt att leta efter nya twittrare värda att följa. Så om John Alvbåge följer dig eller rättare sagt bloggens twitterkonto så skulle detta definitivt kunna leda till fler läsare. Samma sak om han länkade eller retweetade dina inlägg.
Om detta sen är intressant för dig eller ej vet jag inte. Det länkas flitigt och frekvent till bloggen ifrån forum, facebook och andra ställen.