I mitten av förra veckan anlände ÖSKs fotbollsmagasin SVARTVITT i brevlådan. Det har ju kommit ut några nummer nu, vilket är bra gjort. Den här typen av satsningar brukar oftast självdö efter en eller kanske två utgåvor.
Magasinet gör ett mycket prydligt intryck – kanske inte så konstigt eftersom det är reklambyrån Smultron som stått för produktionen. Trycket är på tjockt glansigt papper, den grafiska utformningen tilltalande med en hel del snygga fotografier från Magnus Wahmans kaneror.
Årets andra nummer innehåller fyra artiklar:
– Attraktionsbyggaren – en rätt lång intervju med Magnus Sköldmark.
– Supersupportern – en artikel på en sida om supportern Cathrine Hellberg. Alla känner väl igen henne – nu får vi veta vem hon är.
– Genombrottsmannen – en artikel om/med Emil Berger.
– Fotbollsanalytikern – en artikel om/med Pelle Blohm
Tyvärr tycker jag inte att texterna håller riktigt samma klass som magasinet i övrigt. Man får en känsla av att de är skrivna av en professionell skribent som sett jobbet som vilket annat reklamjobb som helst. Snyggt, prydligt, men inte speciellt inträngande – i alla fall inte ner på nördnivå. Men det kanske inte är fotbollsnördarna som är magasinets huvudsakliga målgrupp.
Fotbollsmagasinet är en medlemsförmån. Vill man köpa det så kostar det 50 kronor enligt omslaget, men jag skulle kunna tänka mig att man nog kan få ett ex vid ett besök på ÖSKs kontor/kansli.