Eyravallen Tänkt, tyckt och skrivet om ÖSK fotboll

ÖSK i sociala medier

ÖSK har under det senaste året aktiverat sin närvaro på sociala medier. Avsikten är väl huvudsakligen att nå ut med sina budskap till personer som inte är så lätta att nå fram till via gammelmedia av olika typer.

Bloggen har ju till och ifrån följt upp hur antalet följare och gillare utvecklas och hur man står sig gentemot Örebro Hockey, som förra året var oförsiktiga nog att utmana Sportklubben i en match om flest antal Twitterföljare. Idag är siffrorna följande (ÖHK inom parentes). Facebook 7.813 (6.056), Twitter 1.832 (1.453).

Eyra Vallén, Eyravallsbloggens egen alter ego i Twittersfären, kan för övrigt för tillfället glädja sig över att ha nått upp  till 131 följare – och det kommer till någon ny nästan varje vecka.

Ett sätt för ÖSK att visa upp sig på nätet är de små ”tävlingarna” som går ut på att gilla resp. återtwittra information om en kommande hemmamatch. Bloggen har för övrigt kopierat in Magnus Wikström, som pryder ÖSK-ÄFF artikeln, från en sådan tävling. Detta gör man för att informera sina supportrar på de sociala näten på ett smidigt sätt. Men dessutom finns säkert förhoppningar om att man genom delanden och återtwittrande skall kunna sprida budskapet till personer som inte är ”ÖSK-prenumeranter” hos Twitter, Facebook och Instagram.

Vidarelänkningen har väl gått så där. Så här timmarna före matchen mot Ängelholm har Mange blivit återtwittrad 45 gånger medan 98 personer har delat honom via Facebook. Detta ger en effektiv vidarelänkningsprocent på 2,46 för Twitter och bara 1,25 för Facebook. Ingen större succé så här långt med andra ord. Hur det ser ut på Instagram vet Bloggen inte något om eftersom konto saknas där, men det finns väl ingen anledning att tro att det delas flitigare hos dem.

Bloggen tycker, att ÖSKs supportrar på de sociala siterna bör skärpa sig så att budskapen i fortsättningen når ut på ett bättre sätt. Dessutom kan man ju vinna fribiljetter och lite annat smått och gott om turen skulle slå till.

1 kommentar – kommentera

Erik Wärlegård

Kul att du uppmärksammar vårt jobb med sociala medier. Antalet följare på Instagram har gått från ca 100 till 765 stycken under inledningen av säsongen. Den bilden som delades mest på Facebook är ”Oscars handskar”, ca 220 stycken delningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.